Jachtvliegtuig Mc Donnell Douglas Phantom II F-4E b/n 67-0275
jachtvliegtuig
Het 32e TFS was uitgerust met de F-4Evan 1969 tot en met 1978. Eerst met
FY68 en een enkele later afgeleverde
FY69-spook. Vanaf de herfst van 1973
ging de helft van de Phantoms naar
CASA in Spanje waar ze gemodificeerd
werden en voorzien van leading-edge
slats, oftewel scharnierbare kleppen
aan de voorkant van de vleugel, waar
mee de toestellen wendbaarder wer
den. Ter vervanging kreeg het 32e een
mix van nog niet van ‘slats’ voorziene
FY68- en 69-Phantoms, waaronder drie
kisten die aan Iran uitgeleend waren
geweest (zie een eerdere Full Stop).
In de periode eind 1974/begin 1975
kreeg het 32e ook de met leading edge
slats gemodificeerde Phantoms. Gedu
rende de periode voorjaar-zomer 1976
arriveerden fonkelnieuwe FY74-bakken
met diverse nieuwe snufjes waaronder
een TISEO, Target Identification Sensor
Electro Optical, een TV-camera in de
linkervleugelvoorrand. In de herfst van
1978 arriveerde de F-1 5A/B.
Het MLM was al ruim 10 jaar op zoek
naar een F-4E. Enige tijd deed het ver
haal de ronde dat er een ex-Griekse
F-4E naar het MLM zou komen. De
Amerikanen stelden uiteindelijk een
FY67-toestel beschikbaar. Er hebben
maar enkele FY67 F-4E’s dienst gedaan
in USAFE, waaronder, wonderbaarlijk
genoeg, ook dit toestel.
Veel van de FY68-Spoken waarmee
het 32e in 1969-76 was uitgerust, gin
gen in 1990-91 naar de Griekse, Turkse
en de Zuid-Koreaanse luchtmacht. De
FY69-toestellen werden later gemodi
ficeerd tot F-4G. De FY74-serie werd
uiteindelijk gemodificeerd tot QE-4E en
waren ook niet beschikbaar, Op Davis
Monthan staan toch nog enkele 32e
toestellen uit de periode 1969-74, de
0- - N iwii i ~\
68-0443 en de 0447. Jammer dat een
toestel is gekozen dat nooit bij het 32e
heeft gevlogen!
In 1968 waren in Thailand twee wings
uitgerust met de F-105. Er gingen dus
danig veel F-1 OS’s verloren dat werd
besloten de Chief te concentreren in
één wing, de 355th TFW. De 388th TFW
op Korat in Thailand kreeg twee squa
drons met de F-4E en was de eerste
wing in Zuid-Oost Azië met deze versie.
67-0275 heeft een rijke historie
Het is een F-4E-35-MC met lijnnummer
3011 en is de 167e gebouwde F-4E.
18 mei 1968, eerste vlucht.
28 augustus 1968, geaccepteerd door
de USAF. Er verstreken dus ruim drie
maanden tussen de eerste vlucht en de
aflevering aan de USAF. Dit had moge
lijk te maken met het fenomeen dat er
geen radars beschikbaar waren.
De 275 werd op 28 augustus afgele
verd aan de 33rd TFW0p Eglin AFB.
Het 33e stoomde in 1967-69 squadrons
klaar voor inzet in Zuid-Oost Azie. Eerst
een aantal F-4D-squadrons en in 1968-
69 vier F-4E-squadrons.
Het 4Oth TFS vertrok in november 1968
naar Korat in Thailand en werd daar
het 469th TFS ‘JV’. Het 40e werd op
Eglin opnieuw uitgerust en bemand.
Staartcode was ‘EE’ met een groenwitte
staarttip. In mei 1969 ging het 40e
weer naar Korat met onder andere de
67-0275. Op Korat ging het 40e op 10
mei 1969 verder als het 34th TFS met
‘JJ’-staartcode Het 34e vloog op 9 mei
1969 de laatste missie met de F-105.
De Thunderchiefs gingen naar het
355th TFW op Takhli. Op 15 r’nei werd
de eerste missie met de F-4E gevlo
gen. De squadronkleur van het 34th
was zwart en was bij de F-4E aange
bracht op de cockpitframes. En op de
binnenkant van de neuswieldeur met
FULL STOP 11-2
de laatste drie van het serial in wit. Ook
fraai was de haaiebek. Het 34th had
traditioneel rood als squadronkleur, bij
het 388th was rood al de kleur van het
in 1967 opgeheven 4215tTFS.
Al snel na aankomst werden de Phant
oms voorzien van namen en artwork.
Een foto, genomen in juli 1969, toont
de ‘275’ met op de motor luchtinlaat
een witte wolk met de naam ‘Sweetie
Pie’. Opvallend is een lichtbruine radar
kege. Deze kunststukken werden in
1970-71 verwijderd.
Met het toestel werd op 12 september
1972 een Noord-Vietnamese MiG-21
neergeschoten met een AIM-9E Side
winder door een 35th TES-bemanning,
Lt. Col. Lyle Beckers en 1 Lt. Thomas
M. Griffen. Het 35th TFS was een F-4Dsquadron
gestationeerd op Kunsan
AB, in Zuid-Korea. In 1972 werden de
aircrews van het 35e verdeeld over de
squadrons in Thailand.
Een tweede kilI werd gescoord op 8
oktober 1972. In 1973-78 had het toe
stel twee MiG-kills op de splitter, een
foutje? Want later werd de 8 oktober
MiG-kili toegewezen aan een andere
34th TFS Spook F-4E 69-0276, deze
kist was op 12 oktober zelf de sigaar
toen het tostel werd neergeschoten.
Medio 1974 ontving het 34e de F-4D
en gingen de F-4E’s naar de 3rd TFW,
36th TFS op Osan AB, Zuid-Korea. De
67-0275 ging op 23juni1974 naar het
36e. Het 3rd TFW was met twee squa
drons het 35th en 8Oth TFS met de F-4D
gestationeerd op Kunsan AB. Het 36th
TFS ging op 16 september 1974 naar
de 8th TFW die de plaats innam van het
3e. In 1974 werd de ‘275’ gezien als
‘UK’ rood de squadron code en tipkleur
van het 36th.
Op 30 september 1974 werd op Osan
de 5lst Composite Wing geactiveerd
met onder andere het 36th TFS, gezien
als ‘OS’ rood in juli 1975. In de periode
30 december 1974-24 mei 1975 was
de ‘275’ bij Air Asia in Taiwan, alwaar
de kist gemodificeerd werd en voorzien
van leading edge slats.
Op 11 augustus 1977 ging het toestel
naar de 3rd TFW op Clark AB, Filippij
nen, daar waargenomen als ‘PN’ rood
van het 9Oth TFS in december 1978
met twee MiG-kills op de splitterplaat
voor de motorluchtinlaat. Daarna ging
de kist naar het 3rd TFS ‘PN’ blauw,
gezien in januari1981.
In september 1981, samen met de
67-0387, vertrok het toestel naar de
5Oth TFW, Hahn AB, Duitsland. De twee
kisten werden geruild voor twee FY74-
USAFE-toestellen met satellietnaviga
tie. Gezien als ‘HR’ rood in november
1981. Het 50e werd uitgerust met de
F-1 6 en de ‘275’ werd gezien zonder
markings op 9 april 1982. Het toestel
De 67-0275/JJ van het 34 TFS, met
haaietanden. [via H. Scharringaj
vertrok in april 1982 en ging weer terug
naar de 3rd TFW, gezien als ‘PN’ blauw
in juni1982.
Daarna vertrok de kist naar de USA en
kwam op de sterkte van de 4th TFW,
337th TFS Seymour Johnson AFB,
in het groen-grijze ‘European One’
schema, ‘SJ’ rood in september 1984
en als ‘SJ’ zonder tipkleur in april 1985,
daarna naar de 37th TFW George AFB
(op de sterkte in januari 1986), als
‘WW’ blauw (562nd TFS) in augustus
1986, ‘WW’ rood (563rd TFS) in okto
ber/november 1986. ‘Hill’-grijs (F-1 6-
schema) ‘WW’ rood in mei 1987. Ver
volgens naar de 35th TFW ‘GA’ zilver
(2Oth TFTS: het Duitse trainingssqua
dron), ‘GA’ zwart (2lst TFTS) november
1988- april 1989.
Op 25 september 1989 werd de kist
uiteindelijk overgebracht naar het
AMARC op Davis-Monthan AFB, met
als parkeercode FP31 0 (310e F-4).