Warschau-concert (1941) - Dangerous Moonlight (1941)
film
Beschrijving:Deze Britse speelfilm, beter bekend onder de titel Dangerous Moonlight uit 1941 heeft een liefdesgeschiedenis als plot en handelt rond het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog van een een Poolse getraumatiseerde gevechtspiloot annex concertpianist en fictieve componist van het pianoconcert. Hij wordt ingedeeld bij de Poolse afdeling van de Royal Air Force, maar na neergestort te zijn, lijdt hij aan geheugenverlies en heeft grote moeite om de draad van het leven weer op te pakken.
Ondanks het oplopen van een shell-shock is hij naar Engeland gevlucht alwaar hij zich bij zijn vrije landgenoten wil voegen tegen de strijd tegen de nazi’s. In de film overweegt hij terug te keren naar Polen om verder te vechten voor zijn land.
Een typische WO II-film, die een beroep doet op vaderlandsliefde, maar die goed in elkaar zit met effectieve muziek. De film is geregisseerd door Brian Desmond Hurst. Hertiteld: SUICIDE SQUADRON. Ook bekend als THEY MIGHT BE GIANTS.
Het Warsaw Concerto voor orkest en piano is een eendelig concert en speciaal geschreven voor de film. Het vormt een belangrijk ingrediënt van de film uit. Het concert werd in het echt door de Britse componist Richard Addinsell geschreven, en georkestreerd door een andere Brit: Roy Douglas, wiens bijdrage aan het stuk zelden genoemd wordt. De acteur die de rol van componist speelt is Anton Walbrook. Hij was een verdienstelijk amateurpianist, en zijn handen worden dan ook in de film getoond.
De soundtrack van de film werd echter ingespeeld door de professionele pianist Louis Kentner met het London Symphony Orchestra onder leiding van Muir Mathieson. Kentner wilde aanvankelijk zijn naam niet in de film vermeld hebben, uit vrees dat zijn bemoeienis met het genre filmmuziek voor zijn klassieke pianocarrière nadelig zou zijn. De filmproducenten wilden een pianowerk in de stijl van Sergei Rachmaninov’s Rapsodie op een thema van Paganini of van diens tweede of derde pianoconcert, maar ze waren niet in staat om Rachmaninov zelf een stuk te laten schrijven of een bestaande compositie ter beschikking te stellen voor hun film.