Focke Wulf Type: FW-58B-2 “Weihe” lesvliegtuig voor tweemotorigen op vliegveld De Vlijt (Texel) begin 1940
documentaire weergave
Fabrikant: Focke Wulf Type: FW-58B-2 “Weihe” Lesvliegtuig voor tweemotorigen In gebruik bij de LVA 5 toestellen Registraties: 195 t/m 199 In dienst : De 195 t/m 197 mei 1939 198 en 199 begin 1940 Locatie foto: De Vlijt (Texel) De 198 heeft begin een noodlanding gemaakt in de Waddenzee en ging verloren. De andere vier zijn bij bombardementen op De Vlijt en Schiphol verloren gegaanBron: Klu vliegtuigen Schoemaker/Hazewinkel
Vliegveld Texel (de Vlijt) werd in april 1937 voor het eerst gebruikt en genoemd naar de boerderij die tot 1932 op deze locatie stond. Deze benaming werd zelfs tot 2012 nog gehanteerd. Het veld werd gemaakt i.h.k.v. een werklozenproject en werd in die tijd zowel door militair als burger luchtverkeer gebruikt. In die tijd gebruikte de KLM met een 4-motorige Fokker F.XXXVI het veld. Dit toestel was eigenlijk bestemd voor de route naar voormalig Nederlands-Indië maar door aankoop van de nieuwe Douglas DC-2 veranderde de rol van de F.XXXVI.
Aan het begin van de 2e Wereldoorlog waren 15 vliegtuigen van de Luchtvaartbrigade, een opleidingsafdeling van het 2e Luchtvaartregiment, op de Vlijt gelegerd. Tevens stonden op de Vlijt 1 Fokker G.I jachtkruiser (rnr 307) [1] en 1 Fokker T.V bommenwerper (rnr 861) [2]. Deze waren echter bestemd voor technische opleidingen en niet inzetbaar. 10 toestellen werden tijdens de eerste aanval direct vernietigd. 4 Fokker D.XVII's wisten nog naar Vliegveld Buiksloot te ontkomen en de rest werd daarna door het personeel zelf kapot gemaakt om het niet in Duitse handen te laten vallen. Tijdens de oorlog werden de grasbanen door een asfaltbaan vervangen.
Op en rond Texel werden in de oorlog diverse vliegtuigen afgeschoten. Hiervoor waren Duitse jagers gelegerd op Leeuwarden en De Kooy en de vele flak batterijen op Texel verantwoordelijk. Op het eiland zelf stortten 19 toestellen neer. Op enkele plaatsen op Texel staat hiervoor een steen ter herinnering. In de Noordzee en Waddenzee verdwenen nog 29 toestellen door de inzet van Duitse jachtvliegtuigen.
Het eiland zelf werd 215 keer door de geallieerden gebombardeerd[3]. Het vliegveld was een regelmatig doelwit maar de meeste bommen waren afkomstig van vliegtuigen die hun missie om diverse redenen vroegtijdig afbraken. Op de terugweg werd het bommenruim dan, vaak zonder duidelijk doelwit, boven Texel geleegd.
Na de oorlog was het veld totaal vernield en fungeerde het 2 jaar als interneringskamp voor collaborateurs die voor sloop en ruimwerkzaamheden werden ingezet. Pas in 1952 werd het weer als vliegveld in gebruik genomen; nu echter weer voorzien van grasbanen. Gezien de ligging van het veld hield dit echter in dat het gedurende natte periodes niet of slechts beperkt kon worden gebruikt.
In de periode 2003-2006 werden reconstructie en drainage werkzaamheden uitgevoerd waardoor het veld nu aanzienlijk verbeterd en bijna altijd beschikbaar is. Naast de kleine luchtvaart werd het veld inmiddels ook bezocht door een Dakota, Fokker F-27 en Fokker 50. Ook een Fokker 100 heeft op vliegveld Texel enkele geslaagde ‘touch-and-go’s’ uitgevoerd.
Bronnen:
[1] Wim Vredeling, Cor Oostveen, Frits Gerdessen, Karel Kalkman. De Fokker G-1 Jachtkruiser - Deel 1. Emmen: Uitgeverij Lanasta, 2011. ISBN 9789086161102
[2] https://web.archive.org/web/20070928032414/http://www.lva-40.nl/Fokker_T.V.html
[3] Hans Nauta, Bommen op Texel, Bulletin SGLO 318
[4] Facebookpagina Vliegveld Texel Geraadpleegd 4 januari 2015