Zuigermotor Gipsy-Major waarschijnlijk ingebouwd in het replica vliegtuig Lambach HL II (PH-APZ) van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging ‘Leonardo da Vinci’ van de TU Delft faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.
Zuigermotor
Zuigermotor zit ingebouwd in het replica vliegtuig Lambach HL-IIReg: PH-APZ
Type: Lambach HL-II
Constructienr: 20002
Eigenaar: Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en -beheer, Delft
Locatie: Schaffen-Diest (B), 1996 en Lelystad, 2011
Bijzonderheden: De PH-APZ is een uniek toestel met een rijke historie. Het toestel op de foto’s is een (vliegwaardige) replica van de in 1937 gebouwde Lambach HL II. Dit toestel was in 1937 gebouw en ontwikkeld door Hugo Lambach, afgestudeerd aan de universiteit van Delft. Het toestel was in 6 maanden gebouwd en was bedoeld om tijdens aerobaticwedstrijden zich te kunnen meten met de kwalitatief betere Duitse vliegtuigen uit die tijd. Als bouwplaats werd onderdak gevonden in de liftenfabriek van Starlift in Rotterdam. Het toestel met de bijnaam “Appelzuurtje” heeft tot 1940 bij diverse vliegshows voorgevlogen, maar was uiteindelijk niet zo goed als de Duitse concurrentie.
Het toestel had een romp bestaande uit een buizenframe, met linnen bespannen. Verder houten vleugels en een Gipsy Major Mk.1 motor van 140pk.
De originele PH-APZ is verloren gegaan op 10 mei 1940 op het toenmalige vliegveld Ypenburg tijdens het Duitse bombardement aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.
De bouwer Hugo Lambach heeft later samengewerkt met Fokker en is in 1972 overleden.
De replica is gebouwd door de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer.
De eerste plannen voor de bouw van de replica dateren uit 1989. In totaal heeft men er 6 jaar over gedaan om het toestel te bouwen. Dit kon exact en natuurgetrouw omdat de originele tekeningen in het Aviodrome aanwezig waren.
Op 18 september 1995 heeft de replica voor het eerst gevlogen vanaf Gilze-Rijen. In 1996 heeft het toestel diverse evenementen vliegend bezocht. Daar heb ik de PH-APZ dan ook op Schaffen-Diest (B) vliegend kunnen zien. Kort daarna, in 1997, werden haarscheurtjes in de vleugelsteunen ontdekt, waardoor het toestel zijn luchtwaardigheid verloor.
Via omzwervingen is het uiteindelijk terecht gekomen in de collectie van het Aviodrome op Lelystad. Daar wordt het toestel soms zelfs buiten tentoongesteld, zoals in 2011 tijdens de NVAV fly-in die in het museum gehouden werd.
To celebrate the 45-years jubilee of the Student Aeronautical Study Association 'Leonardi da Vinci' of the Technical University of Delft, the members decided to build a replica of the Lambach HL.II. To realize the construction the SSVOBB (Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -Bouw en -Beheer (Aircraft Development, Construction and Maintenance Students Foundation) was founded in 1990. Thestudents were assisted by the chief constructor of the original 1937 HL.II, Ir. Wim de Koo at the respectable age of 82.
After five years of hard working the HL.II replica (c/n 20002) was finally flown by Charels Bertels on September 18, 1995 at Gilze-Rijen AFB, carrying also the registration of the original, PH-APZ. Unfortunately its CofA was withdrawn after fatigue cracks were found in the wing strut supports. The plane was located at various places over the years, including Gilze-Rijen AFB, the airports Schiphol, Midden-Zeeland and Hoogeveen.
In September 2008 the replica was moved to its present location at the Aviodrome Theme Park Museum, Lelystad Airport. SSVOBB is still active with the Lambach HL.II replica and they hope to solve the technical/structural problems to make the plane airworthy again. Last activities took place on July 6, 2010 when a group of SSVOBB volunteers, headed by Halbe Mulder, started the engine again to do some vibration measurements."