Stermotor Armstrong Siddeley Genet Major Ia
Stermotor
In 1939 ging de directie van de Kromhout Motoren Fabriek met de motorenproductieweer een geheel nieuw afzet-terrein zoeken. Naast de scheepvaart en landverkeer, de luchtvaart.
In 1939 werd namelijk een licentiecontract afgesloten met Armstrong Siddely te Coventry in Engeland
voor de bouw en verkoop van een 7-cilinder stervormige benzinemotor van 165 pk
voor Nederland en overzeese gewesten.
De Nederlandse regering verleende gelijkertijd een opdracht van 25 motoren, bestemd voor S.IX lesvliegtuigen die bij Fokker in aanbouw waren.
De bedoeling was om deze motor door de kromhout fabriek te Amsterdam te laten bouwen, maar dit liep zoveel vertraging op, dat besloten werd alvast een aantal in Engeland te kopen , zodat de productie van de S.IX doorgang kon vinden.
De eerste elf van de bestelde 20, die de registratie 31 t/m 41 ontvingen, werden met de Britse motor uitgerust, terwijl de volgende serie, genummerd 42 t/m 50, (deze laatste is niet meer afgeleverd), de in ons land gebouwde motor ontving.
Op 25 februari 1940 ging het eerste vliegtuig met een Kromhout Genet Major Motor de lucht in.
Helaas kwam nu, door de 2e wereldoorlog, een triest einde aan zowel de lesvliegtuigen als aan de productie.