Een Wright Martin type R landvliegtuig. Een van de eerste vliegtuigen van de proefvliegafdeling, vertrekt voor een verkenningsvlucht vanaf een vliegveld op Java
schilderij
De (Wright) Martin R was in feite de land-uitvoering van de eerder verschenen Martin S Hydro.Er werden er 27 stuks van gebouwd, waarvan 14 stuks nadat de Wright en Martin fabrieken gefuseerd waren tot Wright-Martin.
Gebruik bij ML-KNIL.
De Wright Martin R was één van de eerste militaire vliegtuigen in het toenmalig Nederlandsch-Indië.
De toestellen zijn medio 1916 besteld en arriveerden op 4 maart 1917 aan in Indië. Er werden diverse verkenningsvluchten meegemaakt en ook werden er de eerste luchtfoto's meegemaakt. Aanvankelijk waren de toestellen voorzien van een drijveronderstel, maar zijn al snel omgebouwd en uitgerust met een gewoon landingsgestel, dat meegeleverd was.
Op 8 September 1917 crashte de nestor van de PVA (ProefVliegAfdeling) zoals de ML-KNIL aanvankelijk heette, met een R. Hij kwam er goed af, maar de kist was total loss.
Op 11 September 1918 stortte Kapt. Van Bevervoorde met een leerling Lt. Sneep neer tijdens een landing op Soekamiskin. Van Bevervoorde kwam hierbij om het leven, Sneep liep zware brandwonden op.