Een Northrop NF-5B jachtbommenwerper tijdens de start op een vliegbasis
schilderij
Een Northrop NF-5B jachtbommenwerper tijdens de start van een vliegbasis met registratie K-4012 der Koninklijke Luchtmacht.De Koninklijke Luchtmacht (KLu) zocht mid jaren zestig een vervanger van de F-84F Thunderstreak. Er werd samen met de Belgen gezocht naar een opvolger. Deze kozen voor de Dassault Mirage 5 maar de KLu besloot begin 1967 tot aanschaf van de Northrop F-5. Men kocht echter niet direct bij het Amerikaanse fabriek maar van Canadese Canadair een aparte variant. Zij hadden van het Amerikaanse Northrop een licentie en bouwden de CF-5 voor de Canadese Luchtmacht met een aantal aanpassingen. De Nederlandse KLu versie werd op de CF-5 gebaseerd en werd aangeduid als NF-5. Zo werden o.a sterkere motoren die door het Canadese Orenda J85-15 in licentie werden gemaakt gekozen met verbeterde luchtinlaten en extra louvre deuren achter de vleugel ter plaatse van de motoren. Hierdoor kon extra lucht van de motoren binnenkomen. Verder werd deze versie voorzien van een versterkt windscherm, leading edge flaps en een vanghaak. Opvallend is de afwijkende neuswielpoot van de NF-5A: deze kon worden uitgeschoven waardoor deze "langer" ingesteld kon worden voor een grotere invalshoek bij de start. Ook waren er nog wat detail aanpassingen zoals extra luchthappers, antennes en de mogelijkheid tot gebruik van brandstoftanks. Systemen waren Doppler voor navigatie en een "moving map" display. De tweezitter wordt aangeduid met NF-5B (deze heeft niet de andere neuswielpoot).
Aflevering van de NF-5 toestellen was van 1969 tot 1972 door Canadair en de kisten werden via de Noord Atlantische oceaan overgevlogen naar Nederland. Dit noemde men de "High Flights" en eerste kisten arriveerden november 1969 op Twenthe. Maar pas op 1 december 1972 was het eerste operationele NF-5 squadron inzetbaar.
De NF-5's vlogen bij 313, 314, 315 en 316 squadrons. Ze werden vooral als "jachtbommenwerper" gebruikt. Veel werd geoefend in Canada en Noorwegen met andere NATO vliegtuigen. De NF-5 heeft vanaf 1970 een flink aantal jaren naar volledige tevredenheid dienst gedaan naast de F-104 Starfighter. Kort werd de NF-5A ook uitgerust met de AIM-9 Sidewinder met een luchtverdedigingstaak. Verder werd de NF-5 uitgerust met chaff en radar-verstoorders.
De NF-5 werd opgevolgd door de F-16 en de laatste NF-5 vloog in 1991 bij de KLu. (Een flink aantal werden verkocht en gingen toen naar NATO landen Turkije en Griekenland).