De Havilland DH-9´s tweezits bommenwerpers met registratie H-104 en H-103 op vliegveld Andir bij Bandoeng op Java van de Luchtvaartafdeling KNIL (LA-KNIL)
schilderij
Te zien in het museum:M.06.01.35P.01.02
De Havilland DH-9´s tweezits bommenwerperNederlands Indië werden aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in mei 1919 diverse vliegtuigen aangekocht voor de militaire luchtvaart sectie van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (zgn. ML-KNIL). Er werden 24 toestellen gekocht. De Havilland DH-9 toestellen werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indie, waar ze augustus 1919 arriveerden. In 1921 werd het 1e escadrille opgericht in Indië.
Er waren behoorlijk wat problemen en de "surplus" toestellen waren vaak op en niet geschikt voor de tropen. Sommigen werden omgebouwd als ambulance toestel met aanduiding "A" die o.a. vanaf Kalidjati vlogen vanwege de vliegschool. De Militaire Luchtvaart had later in Indie op een gegeven moment maar liefst 26 DH-9's , (nummers H101-126). Uiteindelijk voldeden deze kisten wel en ze werden voor allerhande taken ingezet.
Het veld Andir nabij Bandoeng was als veld maart 1922 gereedgekomen. Op dat veld werden 12 toestellen van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indië (op basis van de in Nederland gemaakte "Vreeburg"), eerst op Andir, later op Soekamiskin. Er werd van alles aan de kisten versleuteld en verbouwd. Ze werden wel de "HL" genoemd en hadden een triplex romp bekleding. Deze kisten kregen de registratie HL-137 t/m 148 en de eerste eigenbouw DH.9 vloog oktober 1925.
Enige toestellen werden verbouwd en kregen vanaf 1931 een Wasp jr motor (of Whirlwind ? ) motor en werden "HW" genoemd. Verder werden 2 verbouwde kisten voor ambulance taken ingezet. De jaren dertig werd er flink bezuinigd en de toestellen die dat nog konden vlogen tot maar liefst 1938 in Indië.