Academie de L'Espée de Girard Thibault d'Anvers. ou se demonstrent Par Reigles Mathematiques Sur le fondement d'un Cercle Mysterieux La Theorie Et Pratique des vrais et iusqu'a present incognus secrets Du Maniement Des Armes A Pied Et A Cheval.
boek
Te zien in het museum:M.06.01.35Q.01
Tentoonstellingstekst "Willem" subthema 2.7.1Schermen is het domein van de geletterde edelman en een edel spel met vaste regels. Het is de nieuwe ridderlijke kunst die de plaats inneemt van het aloude riddertoernooi. Willem van Oranje maakt deze overgangsperiode mee. In het Sint-Agathaklooster te Delft, het latere Prinsenhof, waar Willem van Oranje sinds 1572 regelmatig verblijft, worden van 1578-1594 schermlessen gegeven. Onder invloed van de Renaissance ontstaat in de zestiende eeuw literatuur over schermkunst met degen en rapier. De meest uitvoerige en mooiste handleiding op dit gebied ooit verschenen is dit volumineuze werk van Girard Thibault, een uitgave van Bonaventura en Abraham I Elzevier in Leiden uit 1626.
Tekst uit de tentoonstellingscatalogus bij de gelijknamige tentoonstelling “Willem”, april - oktober 2018
Omstreeks 1610 verscheen in Amsterdam een schermmeester afkomstig uit Antwerpen, Gerard of Giraldo Thibault,
een man van grote allure. Ongeveer een jaar later stelde hij zichzelf en zijn schermmethode voor aan de Nederlandse
schermmeesters, die te Rotterdam bijeen waren voor een onderlinge wedstrijd. Hier demonstreerde Thibault zijn methode en tot ieders verbazing behaalde hij de eerste prijs. Toen het succes van Thibault prins Maurits ter ore kwam,nodigde deze de Nederlands kampioen samen met de andere Nederlandse schermmeesters uit op zijn hof om een demonstratie te geven. Deze demonstraties namen meerdere dagen in beslag en werden door de prins bijgewoond, terwijl verschillende van zijn hoge officieren optraden als deelnemers. Ook prins Frederik Hendrik was aanwezig. Thibault werd tijdens deze wedstrijd wederom de grote winnaar en ontving
van prins Maurits de prijs en een ereteken. Vanwege zijn succes wilde Thibault zijn methode bekendmaken in een groots boek dat Academie de l’espée moest gaan heten. Hierin is hij zeker geslaagd: Thibaults boek, een levenswerk, is de meest uitvoerige handleiding voor de schermkunst die ooit is verschenen. Het is tevens een van de mooiste boeken uit de zeventiende eeuw. En dat wil wat zeggen, aangezien tijdens de Gouden Eeuw met name in de Nederlandse Republiek nogal wat fraaie boekwerken zijn verschenen. De boekenkenner Herman de la Fontaine Verwey omschreef de uitgave als volgt: ‘Het groot-folio
formaat (men sprak toen van atlasformaat), het zware papier, de voortreffelijke typografie van de Leidse Elzeviers […], de rijke, gevarieerde illustratie met dubbele prenten – dit alles stempelt het tot een waarlijk koninklijke uitgave.’ Helaas zou
de auteur de voltooiing en verschijning van dit prachtwerk zelf niet beleven.