Lesvliegtuig Gloster 'Meteor' T.Mk.7 registratienummer I-19 ex RAF WH233
Lesvliegtuig
Gloster Meteor T. Mk. 7Om de overgang van vliegers die Meteor moesten gaan vliegen te vergemakkelijken werden in Engeland 45 Meteor Mk.7 tweezits toestellen aangeschaft. Ze werden vanaf 1949 in gebruik genomen en hebben tot 1959 dienst gedaan. Ze hadden de registraties I-1 t/m I-20 en I-301 t/m I-325. Tien exemplaren zijn overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst om dienst te doen als trainer voor de Hawker Seahawk.
Ontwikkeling:
De ontwikkeling van de Gloster Meteor F. Mk. 4 wordt al beschreven op het informatiebord bij dat toestel. Omdat dit toestel geen tweezitter was, kon het niet worden gebruikt als lesvliegtuig. Gloster ontwikkelde daarom uit de Mk. 4 de T. Mk. 7, waarin instructeur en leerling achter elkaar zaten. De eerste vlucht vond plaats op 19 maart 1948.
De Gloster Meteor bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
In 1949 arriveerden de eerste toestellen van het type Gloster Meteor T. Mk. 7 op Nederlandse bodem en werden ingedeeld bij de Jachtvliegschool op de Vlb. Twenthe.
Ook de Marineluchtvaartdienst maakte kennis met de Gloster Meteor. Toen bekend werd dat de Hawker Sea Hawk als deklandingsjager aangeschaft zou werden, werden tien T. Mk. 7's van de KLu overgenomen om de marinevliegers te scholen op een straalvliegtuig.
Uit Dienst: juli 1961
Eenheden:
Jachtvliegschool en operationele squadrons.
Taak:
Opleidingstoestel
Bijzonderheden:
In augustus 1955 werd op de Vlb. Soesterberg het 700 Squadron opgericht met als taak de luchtverdedigingstaak onder alle weersomstandigheden te kunnen uitvoeren. In afwachting van de aankoop van de Gloster Meteor NF. Mk. 11 (een nachtjager), ontving het Squadron al drie T. Mk. 7's lesvliegtuigen, om aanstaande radaroperators te scholen. De regering koos echter voor de North American F-86K ("Kaasjager") en de T. Mk. 7's keerden terug naar hun oorspronkelijke onderdeel.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De Gloster Meteor met registratie I-19 werd gebouwd bij GAC Hucclecote in Engeland in 1951. Dit toestel heeft bij de Royal Air Force gevlogen met registratie WH233 en werd op 23 februari 1953 verkocht aan de Koninklijke Luchtmacht. Het toestel werd ingedeeld bij de Jachtvliegschool op de Vliegbasis Twente. Op 28 september 1953 werd het toestel ingedeeld bij 328 squadron op de Vliegbasis Soesterberg. Op 9 februari 1956 werd het toestel ingedeeld bij 700 squadron op de Vliegbasis Soesterberg. Op 10 maart 1959 werd het overgedragen aan 326 squadron op de Vliegbasis Woensdrecht. Na zowel op Woensdrecht als op Twente als poortwachter dienst gedaan te hebben kwam het, na de sluiting van Vliegbasis Twente, in opslag bij het Militaire Luchtvaartmuseum, thans NMM.
Geschiedenis Gloster Meteor Mk7.
Klu registratie I-19.
R.A.F. registratie WH233.
Gebouwd door GAC in Hucclecote in 1951.
13-02-1952 eerste vlucht van Brockworth (fabrieksvliegveld) naar Moreton Valence (testvliegveld) door Kap. F.J. Vijzelaar
05-03-1952 afgeleverd aan de 12th Maintenance Unit op Kirkbridge.
05-02-1953 testgevlogen door Kap. F.J. Vijzelaar.
23-02-1953 verkocht aan de Nederlandse Luchtmacht.
20-04-1953 ingedeeld bij de JVS op de Vliegbasis Twenthe.
28-09-1953 ingedeeld bij 328 squadron de Vliegbasis Soesterberg.
06-03-1954 toestel in shockspin geraakt en dusdanig beschadigd dat het gerepareerd moest worden bij Fokker.
10-03-1954 door Kap. J.F. Vijzelaar overgevlogen naar Fokker.
15-06 tot 14-09-1954 diverse testvluchten uitgevoerd.
22-24-09-1954 afname vluchten uitgevoerd door Kap F.J. Vijzelaar.
Toestel aangewezen voor het maken van filmbeelden van raketten die afgevuurd werden door Gloster Meteor Mk8. Hiertoe werd een Fastax camera ingebouwd en een Baudin oscillograaf.
19-10-1954 vlucht van Schiphol naar Leeuwarden t.b.v raketproeven.
22-04-1955 buiklanding en wederom naar Fokker voor reparatie.
11-01-1956 ingevlogen door Burgerhout.
03-02-1956 afname vlucht door Heijnen/Borgmeijer.
09-02-1956 overgevlogen naar 700 squadron op de Vliegbasis Soesterberg.
10-03-1959 overgedragen aan 326 squadron op de Vliegbasis Woensdrecht.
14-05-1959 laatste geregistreerde vlucht en bestemd voor de sloop.
24-03-1975 na jarenlang als poortwachter op de Vliegbasis Woensdrecht dienst gedaan te hebben gerenoveerd bij DVM op de Vliegbasis Gilze-Rijen als nieuw gepresenteerd.
1981 naar het MLM te Soesterberg.
1984 terug in opslag bij DVM op Gilze-Rijen.
07-1988 overgebracht naar Zuid Kamp op de Vliegbasis Twenthe.
1998 naar Woensdrecht voor groot onderhoud en vervolgens weer terug naar Zuid Kamp.
Maart 2005 naar de Vliegbasis Soesterberg ivm sluiting Vliegbasis Twenthe.