De Fokker C.X (C.10) bommenwerper /verkenningsvliegtuig Deze replica is gebouwd met steun van de Stichting Vrienden van het Militaire Luchtvaart Museum/stichting Vrienden van de Militaire Luchtvaart Collectie.
bommenwerper
Fokker C.XOntwikkeling:
Fokker ontwikkelde in 1933, naar specificaties van de Luchtvaart Afdeling van het KNIL (LA/KNIL) de Fokker C.X tweezits verkenner/bommenwerper. Op 9 oktober 1934 maakte het prototype zijn eerste vlucht, maar raakte twee maanden later bij een noodlanding zwaar beschadigd.
De Fokker C.X bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
De LA/KNIL bestelde veertien toestellen. Eén, het prototype, raakte zwaar beschadigd en een tweede stortte neer in Turkije, waarbij de vlieger om het leven kwam. De eerste C.X werd in 1935 aan de LA/KNIL afgeleverd. Dit type toestel paste echter niet meer in de uitrustingspolitiek van de LA/KNIL en de toestellen werden uitsluitend nog voor lesdoeleinden gebruikt. Wat is er van deze toestellen geworden?
De Luchtvaartafdeling (LVA) was echter ook geïnteresseerd geraakt en gaf aan Fokker de opdracht om twintig toestellen te leveren. Alle toestellen gingen in de meidagen van '40 verloren.
Eenheden:
3e Afdeling op Andir in Nederlands Oost-Indië, Strategische Verkennings-Vliegtuig Afdeeling van het 1e Luchtvaartregiment (1 LvR), I-2 Luchtvaartregiment (I-2 LvR)
Taken:
Verkenner, bommenwerper
Bijzonderheden:
De C.X was bij de LVA bijzonder populair. Het toestel was in vergelijking met de oudere verkennes snel, bezat goede vliegeigenschappen en was op de bestuurderszitplaats voorzien van een cockpitdak. De waarnemerszitplaats bleef open omdat hij anders beperkt zou worden in zijn werkzaamheden, zoals het overboordfotograferen en het bedienen van de mitrailleur.
Finland bestelde vier toestellen en bouwde er 35 in licentie. De Finnen heben de C.X, soms geplaatst op een ski-onderstel, met groot succes tegen de Russen gebruikt.
In de vijf oorlogsdagen hebben C.X's in totaal 29 operationele vluchten uitgevoerd. Op de laatste dag weken twee C.X's uit naar Frankrijk, waar ze uiteindelijk op de schroothoop terecht kwamen. Het ontbreken van spectaculaire successen doet niet af aan het feit dat het met deze zwak bewapende tweedekker mogelijk was om tot aan de capitulatie van 14 mei 1940 de Duitsers verliezen toe te brengen.
Technische specificaties:
Aantal 20
Bemanning 2
Motoren 1 x Rolls Royce Kestrel V
Max. snelheid 355 km/u
Kruissnelheid 274 km/u
Actie radius 930 km
Plafond 8.800 m
Bewapening 1 of 2 vaste 7,9 mm mitrailleurs voor
1 x 7,9 mm mitrailleur op beweegbare ring
400 kg bommen