Het Potez-Air Fouga CM-170 'Magister' lesvliegtuig ex FAF c/n 45 met registratienummer "MT-51" van de Belgische Luchtmacht
Lesvliegtuig
Benaming: Potez-Air Fouga CM-170 MagisterType: Lesvliegtuig
Spanwijdte: 11,40 m
Hoogte: 2,80 mtr
Lengte: 10,06 m
Leeggewicht: 780 kg
Maximum gewicht 2150 kg
Maximum snelheid: 650 km/u
Vliegbereik: 1250 km
Plafond: 12.200 mtr
Bewapening: Als licht aanvalsvliegtuig 2 7.62 mm mitrailleurs
In de neus, 2 bommen van 50 kg
Bemanning: 2 (instructeur + leerling)
Motor: 2 Turboméca Marboré IIa straalmotoren, 400 kg stuwdruk
Aantal: 45
De eerste vlucht van de Magister vond plaats op 23 juli 1952. De laatste werd in 1967 afgeleverd. België nam het toestel in gebruik als trainer en vanaf 1960 tot 1971 werden Belgische en Nederlandse vliegers opgeleid in een geïntegreerde vliegopleiding. Een deel van deze opleiding vond plaats op de Belgische vliegbasis Brustem. De keuze van Nederland voor de Northrop NF-5 en die van België voor de Mirage V maakte een einde aan dit samenwerkingsverband.
De Fouga met registratie MT-51 heeft nooit bij de Belgische Luchtmacht gevlogen maar is afkomstig van de Franse luchtmacht. Het toestel was één van de twee die verworven werd door de “Dutch Historic Jet Association” en heeft tot 1973 bij hen gevlogen. Het toestel is geruild voor een F-104G Starfighter en kwam in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum. Het toestel is bij Quaps op Schiphol in Belgische kleuren gespoten ter herinnering aan de eerder genoemde vliegopleidingen in België.
Ontwikkeling:
De Fouga fabrieken uit 1936, kregen na de Tweede Wereldoorlog de opdracht een aantal lichte straalvliegtuigen te ontwikkelen. De CM-170 werd ontworpen door de constructeurs Costello en Maubassin. CM in de aanduiding verwijst naar hen. Karakteristiek aan dit tweemotorige metalen toestellen is de 'V'- staart, ook wel de 'butterfly'-staart genoemd.
Het eerste prototype vloog in juli 1952 en in 1956 het eerste productietoestel. In 1958 werd Fouga overgenomen door het bedrijf Potez, dat op zijn beurt in 1967 opging in Sud-Aviation dat uiteindelijk onderdeel werd van Aérospatiale. De CM-170 werd gebruikt als trainingstoestel, maar ook als licht aanvalsvliegtuig voor gronddoelen.
Gedurende de productiejaren werden aan het ontwerp weinig gewijzigd. De belangrijkste waren wel het uitrusten van het toestel met Turbomécane Marboré IV straalmotoren en het aanbrengen van Martin Baker schietstoelen.
De ´Magister´ bij de Nederlandse Krijgsmacht:
In 1959 verwachtte men bij de Koninklijke Luchtmacht (KLu) dat, in samenwerking met de Belgische Luchtmacht, eind 1960 gestart zou kunnen worden met een vliegeropleiding op de Vliegbasis Kamina in de provincie Katanga in het voormalig Belgisch Kongo. Door de politieke ontwikkelingen in dit Afrikaanse land, die uitmondden in een zelfstandig Zaïre, moest naar een andere locatie worden gezocht. Deze werd gevonden op de Vliegbasis Brustem in België en in 1962 kon met de opleidingen worden gestart.
In 1971 kwam een einde aan de geïntegreerde Belgisch-Nederlandse vliegeropleiding, waarna de vliegeropleiding voor de KLu wordt overgebracht naar Canada.
Eenheden: Voortgezette Vliegeropleiding
Taken: Training
Bijzonderheden:
De opleiding militair vlieger werd gevolgd door zowel leerling-vliegers van de KLu als de Marineluchtvaartdienst. Nadat de Nederlandse en Belgische aspiranten elk in eigen land een korte Elementaire Vliegeropleiding op de Fokker S-11 hadden doorlopen van 30 vlieguren, stapten zij meteen in deze straaltrainer voor een cursus van acht maanden. Daarna volgde de Transitie Vlieger Opleiding op de Lockheed T-33 op de Vliegbasis Woensdrecht en de Operationele opleiding op de Republic F-84F Thunderstreak.
Toestel in de museumcollectie van het NMM:
De Fouga met registratie MT-51 heeft nooit bij de Belgische Luchtmacht gevlogen maar is afkomstig van de Franse luchtmacht. Het toestel was één van de twee die verworven werd door de “Dutch Historic Jet Association” en heeft tot 1973 bij hen gevlogen. Het toestel is geruild voor een F-104G Starfighter en kwam in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum. Het toestel is bij Quaps op Schiphol in Belgische kleuren gespoten ter herinnering aan de eerder genoemde vliegopleidingen in België.