Een Airbus AS-532U2 Cougar Mk.II transporthelikopter tijdens SFIR missie Talil Irak. Bemanning van links naar rechts: Jean-Paul Arendse, Mark Braspenning, Ed Eiland
schilderij
Cougar-transporthelikopterDefensie gebruikt de AS-532U2 Cougar-transporthelikopter voor het vervoeren van troepen en materieel. Externe ladingen kunnen onder de romp worden vastgehaakt. Een aantal Cougars kan als boordhelikopter opereren vanaf schepen. Ze zijn hiervoor uitgerust met opblaasbare drijflichamen om in noodgevallen te kunnen drijven. Het takenpakket bestaat ook uit assistentie bij brandbestrijding.
Inzet
In de loop der jaren is de Cougar meerdere keren tijdens missies ingezet. In 2001 en 2002 heeft de Cougar deelgenomen aan de Stabilisation Force (SFOR) in Bosnië. In 2004 nam de Cougar in Irak de taken van het Chinook-detachement over. De Cougars transporteerden personeel en materieel en stonden 24-uur per dag stand-by voor de medische evacuatie van Nederlandse militairen. Daarnaast hielp een Cougar tijdens de eerste vrije verkiezingen in Irak met het vervoer van de stembiljetten.
Tijdens NAVO-operatie ISAF in Afghanistan ondersteunden Cougars vanaf april 2006 tot halverwege 2010 de Nederlandse Task Force Uruzgan.
Cougars zijn ingezet als boordhelikopter tijdens meerdere antipiraterijmissies voor de kust van Somalië (2012, 2013 en 2017). Vanaf marineschepen als de Hr. Ms Rotterdam voerden ze onder meer erkenningsvluchten uit en vervoerden ze boarding teams van mariniers en brachten ze zelfs verdachte schepen tot stoppen. Tot in augustus 2015 is het toestel ook ingezet voor patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden.
Brandbestrijding
De Cougar is net als de Chinook inzetbaar voor brandbestrijding. Beide helikopters kunnen worden voorzien van zogeheten ‘bambi buckets’. Dit zijn flexibele waterzakken die onder de helikopter worden gehangen. De bucket van de Cougar kan vliegend worden gevuld met 2.500 liter. Dat doen ze in Nederland, maar soms ook daarbuiten. In augustus 2005 werden 2 Cougars ingezet bij de bestrijding van bosbranden in Portugal, en in augustus 2007 in Griekenland.
Stationering
De Cougars zijn gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen.
Geschiedenis
De geschiedenis van de Cougar gaat terug tot de Frans-Britse SA 330 Puma-helikopter. Deze uit 1965 stammende middelzware tactische ondersteuningshelikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van mensen en materieel direct in de gevechtszone. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verlengd en verzwaard. Het resultaat was de AS 332 Super Puma, waaruit weer een specifieke militaire versie werd ontwikkeld: de AS 532U2 Cougar.
Technische specificaties:
fabrikant: Airbus Helicopters
type: AS-532U2 Cougar Mk.II
aantal: 12
lengte: 16,79 meter (zonder rotor)
hoogte: 4,60 meter (4,97 met rotor)
breedte: 3,86 meter (zonder rotor)
extern met draaiende rotor: 19,50 x 16,20 meter
rotorsystemen: hoofdrotor 4 bladen, diameter 16,20 meter, 265 omwentelingen per minuut; staartrotor 4 bladen, diameter 3,15 meter, 1279 toeren per minuut
motoren: 2 maal Turbomeca Makila 1A2 Turboshaft. De motoren zijn voorzien van een digitaal controlesysteem. De informatie wordt in de cockpit weergegeven via het geïntegreerde digitale informatiesysteem (Integrated Flight and Display System).
vermogen: maximaal continu 1.236 kilowatt; maximaal bij opstijgen 1.376 kilowatt gedurende 5 minuten; maximaal continu single engine 1.420 kilowatt.
In noodgevallen: 1.467 kilowatt gedurende 2 minuten / 1.573 kilowatt gedurende 30 seconden.
gewicht: minimaal 7.500 kilo, meestal tussen de 7.800 en 8.200 kilo (afhankelijk van belading)
maximaal: 9.750 kilo (met interne belading)
maximaal: 10.500 kilo (met externe belading)
snelheid: 315 kilometer per uur (maximaal bij International Standard Atmosphere)
snelle kruissnelheid: 287 kilometer per uur
eco kruissnelheid: 260 kilometer per uur
bereik: maximaal circa 800 kilometer (zonder brandstofreserve)
kleur: camouflagepatroon of grijs (vanaf 2008)
vlieghoogte: 10.000 foot kruishoogte (zo’n 3.000 meter), 13.000 foot voor 30 minuten
bemanning: 2 vliegers en een loadmaster
lading extern: maximaal 3.000 kilo
in gebruik bij: Koninklijke Luchtmacht
Passagiers
Een Cougar is standaard geschikt voor:
3 bemanningsleden + 16 passagiers (of 12 passagiers in crash seats)
3 bemanningsleden + 12 militairen met bepakking en wapens
3 bemanningsleden + 16 militairen met wapens, zonder rugzak
In operationele omstandigheden kan de Cougar meenemen:
4 bemanningsleden + 12 militairen met bepakking en wapens of 16 militairen zonder bepakking
4 bemanningsleden + verpleegkundige + arts/anesthesist + 4 zittende patiënten + 2 liggende patiënten
Zelfbescherming
De Cougar-transporthelikopters zijn uitgerust met een uitgebreid zelfbeschermingspakket. Een van de zelfbeschermingsmiddelen is het ISPS (Integrated Self Protection System). Dit computergestuurde systeem bestaat uit het MAWS (Missile Approach Warning System), de RWR (Radar Warning Receiver) en een Advanced Counter Measures Set (ACMS).
Het MAWS waarschuwt de bemanning bij een raketaanval. De RWR zorgt ervoor dat de bemanning wordt gewaarschuwd wanneer zij gevolgd wordt door een radarsysteem. Het systeem herkent de signalen uit radarsystemen in (jacht)vliegtuigen, raketten en grondstations. Op basis van deze informatie neemt het ACMS de juiste tegenmaatregelen.
Flares en chaff
Die tegenmaatregel kan het afvuren van flares zijn. Het MAWS herkent raketten die zich met behulp van infraroodstraling richten op de hete uitlaat van de helikopter. Flares zijn zeer hete fakkels die bij een raketaanval uit 1 van de 6 speciale houders worden geschoten. De raket richt zich vervolgens op deze hitte in plaats van de uitlaat.
Wat MAWS doet voor hittezoekend raketten, doet RWR voor raketten die de helikopter volgen met een eigen radar. Als tegenmaatregel wordt chaff afgevuurd. Dit is een wolk van een soort zilverpapier die door de raketradar voor helikopter wordt aangezien. Tegelijkertijd zet de helikopter een speciale ontwijkende beweging in.
Doorgunner
Afhankelijk van de missie kan de crew van de Cougar worden uitgebreid met een zogeheten 'doorgunner'. De loadmaster en doorgunner bedienen dan de in de zijdeur geplaatste wapens type FN MAG 7.62mm-mitrailleurs.
Glasvezel
De 2-motorige Cougar heeft een 4-bladige hoofdrotor. De rotorbladen zijn van articulated spheriflex. Dit zeer slagvaste glasvezel maakt de rotoren bestand tegen bijvoorbeeld kogelinslagen. Het toestel heeft een intrekbaar landingsgestel.
Bron: https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/vliegtuigen-en-helikopters/cougar-transporthelikopter