Het Lockheed L-12A Electra Junior transportvliegtuig met constructienummer 1306 en registratienummer L2-38 Royal Netherlands Military Flying School
transportvliegtuig
Te zien in het museum:M16.01.45K.03
Lockheed L-12A L2-38, ex OY-AVO)Ontwikkeling:
De Lockheed Model 12 'Electra Junior' was de tweede in een serie van snelle vooroorlogse verkeersvliegtuigen. De serie bestond uit de Lockheed Model 10 'Electra', Model 14 'Super Electra' en Model 18 'Lodestar'. In februari 1939 verscheen een militaire versie, bedoeld als tweemotorig trainingstoestel. Dit type, met de aanduiding L-212, was voorzien van bewapening en geschikt om bommen af te werpen.
Lockheed L-12A en L-212 bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
In de laatste drie jaren voor de Tweede Wereldoorlog bestelde de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indische Leger (ML/KNIL) in totaal 46 toestellen van dit type. De eerste toestellen werden in mei '39 vanuit Los Angeles verscheept naar Ned. Indië. Twee toestellen vielen in handen van de Japanners, terwijl andere toestellen konden worden afgeleverd in Brits-Indië en in Australië.
De Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) te Jackson in de Verenigde Staten van Amerika ontving elf toestellen. Daarvan werden er in 1943 zeven overgebracht naar Australië en ingedeeld bij het No. 1 Netherlands East Indies Transport Squadron (No. 1 NEITS). Zes toestellen deden dienst bij diverse Squadrons in Nederlands-Indië en werden in december 1950 overgedragen aan de AURI (Indonesische Luchtmacht). De overige vier toestellen vlogen van Jackson naar Curaçao en werden in bruikleen gegeven aan het West-Indisch Bedrijf van de KLM. Begin 1945 werden ze per schip overgebracht naar Engeland
Samen met het toestel van Prins Bernhard, werden de toestellen ingedeeld bij No. 1316 Dutch Communication Flight. Na de oprichting van de eerste Transport Vliegtuig Afdeling (No. 1 TransVA) op 17 juni 1946 op Valkenburg werden ze door de Luchtstrijdkrachten (LSK) voor allerlei doeleinden gebruikt. In mei 1952 werd het laatste toestel uit dienst gesteld.
Eenheden:
Vlieg- en Waarnemer School, 4e Verkenners Afdeling, RNMFS, West-Indisch Bedrijf van de KLM, No. 1 NEITS, 18, 19, 20, 120, 121 en 121 Sqn, No. 1316 Dutch Communication Flight, No. 1 TransVA
Taken:
Training voor vliegers, waarnemers en telegrafisten; Konvooibescherming, verkenning, transport van personen en vervoer, doelschijfslepen.
Bijzonderheden:
Een toestel dat aanvankelijk in Australië was afgeleverd werd weer naar Engeland verscheept. Daar werd het, voorzien van de registratie 'PB-2', enige tijd door Z.K.H. Prins Bernhard gevlogen.
Het toestel in de collectie van het NMM:
In februari 1942 werd de L2-38 overgenomen van de United States Army Air Force en overgebracht naar de RNMFS te Jackson. Begin '44 werd het in bruikleen gegeven aan het West-Indisch Bedrijf van de KLM op Curaçao. Een jaar later werd het toestel ingedeeld bij No. 1316 Dutch Communcation Flight in Engeland en voerde transportvluchten uit naar het inmiddels bevrijdde Zuidelijk deel van Nederland. Vanaf midden '46 tot uit dienststelling op 3 oktober 1951 vloog het met registratie T-2 bij No. 1 TransVA. In de daarop volgende jaren voerde het vluchten uit boven de Scandinavische landen en werd in 1968 opgenomen in de collectie van het Luchtvaartmuseum Egeskov in Denemarken. Veertien jaar later werd het toestel overgebracht naar de Vliegbasis Gilze Rijen voor een grondige opknapbeurt. In 1985 volgde de overdracht aan het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg waar het, voorzien van registratie L2-100, een plaats vond op het buitencomplex. Onder invloed van weer en wind verslechterde de conditie van het toestel snel en in 2003 werd besloten het toestel volledig te restaureren. In 2005 zullen deze werkzaamheden gereedkomen en zal het toestel, voorzien van registratie L2-38, worden opgenomen in het depot.
Technische specificaties:
Aantal 36
Bemanning 2
Passagiers 6
Lengte 11,07 m
Spanwijdte 15,10 m
Hoogte 2,97 m
Motoren 2 x Pratt & Whitney Wasp Jr R-985 SB
Max. snelheid 360 km/u
Kruissnelheid 335 km/u
Actie radius 1290 km
Plafond 6960 m
Bewapening:
1 x 7.7 mm mitrailleur in draaibare koepel (alleen L-212)