General Dynamics F-16B dual jachtbommenwerper/trainer met registratienummer: J-265 airframenummer: #78-0265, c/n 6E-7 (Block 05)
Jachtbommenwerper
General Dynamics F-16B "dual" J-265 s/n #78-0265, c/n 6E-7 Block 5Ontwikkeling:
In 1972 stelde de Amerikaanse Luchtmacht (USAF) specificaties op voor een nieuw te ontwikkelen lichtgewicht jachtvliegtuig bedoeld voor het luchtgevecht. Op basis daarvan werden door General Dynamics (YF-16) en Northrop (YF-17) prototypes ontworpen.
Daarbij maakte General Dynamics gebruik van geavanceerde aerodynamische technieken en bewezen betrouwbare systemen, zoals die inmiddels waren toegepast in de F-15 en de F-111. Voor het eerst werd het 'fly-by-wire' systeem toegepast; elektronische besturing in plaats van traditionele besturingskabels. Het prototype van de F-16 maakte in januari 1974 zijn eerste vlucht. Een jaar later koos de USAF voor het ontwerp van General Dynamics, dat in 1998 door Lockheed Martin werd overgenomen.
De F-16 bij de Koninklijke Luchtmacht:
Met de selectie en werving van de F-16 werd reeds eind jaren '60 een begin gemaakt. In 1975 viel de beslissing. De invoering van de F-16 gebeurde in een samenwerkingsverband, het zogeheten 'Multinational Fighter Program F-16' waaraan behalve Nederland ook de Verenigde Staten, België, Denemarken en Noorwegen deelnamen. In 1975 viel de beslissing en Nederland plaatste de eerste order van 102 toestellen ter vervanging van de F-104G; gevolgd door een tweede serie van 111 toestellen in 1980, die de NF-5 moest vervangen.
Fokker werd verantwoordelijk voor de productie van Nederlandse en Noorse F-16's. In juni 1979 startte de aflevering aan de Koninklijke Luchtmacht (KLu). Het laatste toestel werd in februari 1992 afgeleverd.
Om de F-16 aan te passen aan de voortgang van de technische ontwikkelingen werd in 1987 het Operational Capabilities Upgrade (OCU) programma doorgevoerd. Het einde van de Koude Oorlog stelde andere eisen aan het materieel en eind jaren '80, ruim drie jaar voordat de laatste F-16 aan de KLu werd afgeleverd, dacht men al na over de vervanging of verjonging van dit type rond het jaar 2000. Gekozen werd voor verlenging van de operationele levensduur door middel vaneen Mid-life update (MLU) moderniseringsproject. Kon de OCU F-16 worden ingezet voor luchtverdediging onder gunstige weersomstandigheden, het aanvallen van gronddoelen en het uitvoeren van luchtverkenning, de MLU maakte een uitbreiding van taken mogelijk waardoor de inzetbaarheid tot 2010 werd zeker gesteld. Op 2 april 2003 werd de 139e gemodificeerde F-16 door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten in ontvangst genomen.
Eenheden:
TCA, 306, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 322 en 323
Taken:
Strategische luchtoperaties (luchtbombardementen)
Tactische luchtoperaties (steunverlening aan eigen troepen)
Het verkrijgen en behouden van luchtoverwicht (luchtembargo, no-fly-zone)
Luchtverkenningsmissies (fotoverkenning)
Bijzonderheden:
Fokker leverde in totaal 213 F-16's aan de KLu, waarvan 177 F-16A's en 36 F-16B's.
De tweezitsvariant van de F-16A wordt niet aangeduid met TF-16A maar met F-16B, waarmee duidelijk wordt gemaakt dat de tweezitter volledig operationeel inzetbaar is.
De F-16 is voorzien van een Head-Up Display (HUD) waarop de standaard vlucht- en wapengegevens worden geprojecteerd. De cockpit van de MLU F-16 is gebaseerd op de 'Head up, hands-on' filosofie, waardoor 80% van alle instrumenten zich binnen het gezichtsveld van de vlieger bevindt wanneer hij recht voor zich uitkijkt.
Naast tal van moderne wapensystemen kan de vlieger ook gebruik maken van Night-Vision-Goggles (nachtkijkers) die een lichtbron zo'n 6.000 keer versterken.
Multi Role en Swing Role concept. Het multifunctionele (multi role) jachtvliegtuig vormt de voornaamste factor in de slagkracht van de KLu. Het is geschikt voor het uitvoeren van een breed scala aan taken. Een aantal 'multi role' jachtvliegtuigen kan worden gebruikt in een 'swing role' concept. Zij worden ingezet voor een bepaald aantal taken waarbij het wisselen van taak zo snel mogelijk wordt uitgevoerd.
Het toestel in de collectie van het NMM:
General Dynamics F-16B "dual" J-265 s/n #78-0265, c/n 6E-7 Block 5 *
Dit toestel heeft nooit als OJ (Orance Jumper) test gevlogen maar als back-up hiervoor en had wel alle voorzieningen (1986-2001)
Date Status Local S/N Airforce/Unit
24 Dec 1980 [active] J-265 RNlAF
06 Jan 1981 [act] J-265 RNlAF TCA
Mar 1986 [act] J-265 RNlAF 323 sqn
Oct 1993 [act] J-265 RNlAF 313 sqn
Dec 1993 [act] J-265 RNlAF 313 sqn Special Colorscheme Celebration scheme for 40 years of 313 sqn.
Dec 1998 [act] J-265 RNlAF 313 sqn Special Colorscheme Celebration scheme for 45 years of 313 sqn.
Jul 1999 [act] J-265 RNlAF 313 sqn Special Colorscheme Celebration scheme for 50 years NATO.
Aug 1999 [act] J-265 RNlAF 311 sqn Special Colorscheme Retaining the colorscheme.
May 2000 [act] J-265 RNlAF 312 sqn Special Colorscheme Retaining the colorscheme.
Dec 2000 [stored] J-265 Stored at Leeuwarden AFB
Apr 2002 [sto] J-265 Stored at Soesterberg AFB
07 Apr 2009 [i/a] J-265 Instructional Airframe at NLR
14 May 2012 [sto] J-265 This F-16 is still stored at the former Soesterberg AFB, in the depots of the Military Aviation Museum. Frame only (with complete cockpit) with the 50 years NATO tail, no engine.
Dec 2014 [sto] J-265 This F-16 is still stored at the former Soesterberg AFB, in the depots of the National Military Museum (NMM). Frame only (with complete cockpit) with the 50 years NATO tail, no engine.
* Bron: https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/265/
Technische Specificaties:
Aantal 177
Bemanning 1
Lengte 14.52 m
Spanwijdte 9.45 m
Hoogte 5.00 m
Motor 1 Pratt & Whitney F100-PW-200
Maximum snelheid 2.020 km/u
Kruissnelheid 900 km/u
Vliegbereik 547 km (max. 3.890 km)
Plafond 17.000 m
Bewapening 1 GE M61A-1 20mm kanon
5.200 kg bommen
2 tot 6 AIM-9 Sidewinder