Jachtvliegtuig McDonnel Douglas F-15A "Eagle" 77-132/CR, c/n 55/A044, ex 74-0083/CR USAFM
jachtvliegtuig
Te zien in het museum:M17.01.20G.01
McDonnell Douglas F-15 'Eagle'Ontwikkeling:
De McDonnell Douglas F-15A en F-15B Eagle werd eind jaren '60 begin jaren '70 ontwikkeld als antwoord op de nieuwste vliegtuigen in de Sovjet Unie. Het prototype maakte zijn eerste vlucht eind juli 1972. In de jaren '70 werd de Eagle onder andere de opvolger van de McDonnel Douglas F-4 Phantom. De hoge maximumsnelheid, een klimvermogen van 10 kilometer per minuut en geavanceerde navigatie- en radarsystemen maakten dit toestel bij uitstek geschikt voor de luchtverdediging.
De 'Eagle' in relatie tot de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
In 1978 waren de vliegers van het 32nd Tactical Fighter Squadron (32nd TFS) in de Verenigde Staten (VS) voor een omscholing van drie maanden naar de McDonnell-Douglas F-15A en F-15B 'Eagle'. In 1980 stuurde de United States Air Force Europe (USAFE) zijn modernste vliegtuigen naar het 32nd TFS en nieuwe 'Eagles' van het type F-15C en F-15D werden op de Vlb Soesterberg gestationeerd. Na de Golf-Oorlog reduceerde de VS troepen en materieel in Europa. Op 13 januari 1994 verlieten de laatste drie Eagles de Vlb Soesterberg, waarmee een einde kwam aan veertig jaar van unieke samenwerking tussen de Amerikaanse en Nederlandse luchtstrijdkrachten. Op 19 april 1994 werd het 32nd TFS officieel ontbonden.
Eenheden:
32nd Tactical Fighter Squadron,
Taken:
Luchtverdediging (Quick Reaction Alert)
Bijzonderheden:
Op 4 juli 1989 onderschepte vliegtuigen van het 32nd TFS een ongeïdentificeerd vliegtuig in het luchtruim boven de grens tussen West-Duitsland en Nederland. Het was een Russisch jachtvliegtuig van het type MiG-23 'Flogger'. De Eagle-vliegers ontdekten dat de MiG-23 onbemand was. Later bleek dat de vlieger het toestel per schietstoel had verlaten. Uiteindelijk stortte het toestel neer in het Belgische Kortrijk.
Van augustus 1990 tot maart 1991, tijdens 'Desert Storm', was het 32nd TFS gestationeerd op de Vlb Inçirlik in het oosten van Turkije. Na die Oorlog nam het nog tot april 1993 deel aan operatie 'Provide Comfort'.
In totaal hebben 50 toestellen van het type F-15 dienst gedaan bij het 32nd TFS.
Het toestel in de collectie van het MLM:
McDonnell Douglas F-15A.
c/n 74-0083
In dienst geweest bij de Air National Guard Hawaii.
Gearriveerd op de Vliegbasis Soesterberg op 01-06-1992.
Totaal aantal vlieguren 3361.9 hrs.
De motoren werden verwijderd en het toestel werd in gebruik genomen als sleutelkist m.a.w voor de opleiding van monteurs.
In verband met naderende einde van de Amerikaanse aanwezigheid en opheffing van het 32e squadron werd besloten om dit toestel in de kleuren van het 32e squadron te spuiten en over te dragen aan de Klu ten behoeve van het Militaire Luchtvaart Museum.
De grote animator achter dit gebeuren was Staff sergeant Daniel Mikus die er voor zorgde dat het toestel compleet werd gemaakt. Als beloning heeft hij later een vlucht gemaakt met een Nederlandse F-16 van 313 squadron, die gevlogen werd door majoor Toine Brekelmans.
De beschildering van de Wolfhoundkop is ter gelegenheid van 40 aar aanwezigheid ontworpen door Master sergeant Steve Owens.
Het toestel werd voorzien van de registratie 77-0132, het persoonlijke toestel van Robert C. Oaks.
Op 19 april 1994 werd het toestel tijdens de sluitingsceremonie aan de Klu overhandigd .
In 2010 werd het toestel gedeeltelijk gedemonteerd en overgebracht naar autospuiterij Elzinga in Jirnsum. Hierna werd het toestel opgeslagen op de Vliegbasis Soesterberg in afwachting van het nieuw in te richten Defensiemuseum
Om de herinnering aan de bijna veertig jaar dat de ´Wolfhounds´ in Nederland te gast waren levendig te houden, kreeg de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten een F-15 ´Eagle´ aangeboden voor het MLM.
Het MLM heeft met deze ´Eagle´ een bijzonder exemplaar in bruikleen gekregen, want dit toestel werd in 1976 als eerste operationele F-15A afgeleverd bij de 1st Tactical Fighter Wing op Langley Air Force Base in de Verenigde Staten.
Technische specificaties:
Aantal zie bijzonderheden
Bemanning 1 of 2
Lengte 19,40 m
Spanwijdte 13,00 m
Hoogte 5,60 m
Leeggewicht 14.379 kg (incl. motoren)
Gewicht 11.490 kg (excl. motoren)
Motoren 2 x Pratt & Whitney F-100 PW100 Turbofan
Gewicht: 2 x 14443 kg
Max. snelheid 2.655 km/u
Kruissnelheid 900 km/u
Actie radius 4.600 km
Plafond 19.800 m
Bewapening 1 x General Electric Vulcan M61A-1 20 mm kanon
4 x AIM-7 Sparrow
4 x AIM-9E Sidewinder