Het Fokker F-27 300M 'Troopship' transportvliegtuig met registratienummer C-10 en constructienummer 10160
transportvliegtuig
Te zien in het museum:buiten ntb
Benaming: Fokker F-27Type: Transportvliegtuig
Spanwijdte: 29 m
Lengte: 22,20 m
Hoogte 8,10 m
Leeggewicht: 12926 kg
Maximum gewicht 19050 kg
Kruissnelheid: 450 km/u
Vliegbereik: 2575 km
Plafond 8.000 m
Bewapening: Geen
Bemanning: 3
Motoren: 2 Rolls Royce Dart RD6 gasturbines, 1600 pk
Aantal 3
In 1961 werden 12 Fokker Friendships aan de Koninklijke Luchtmacht afgeleverd. Ze kregen de registraties C-1 t/m C-12. De Friendships hebben naam gemaakt met hun ondersteuning aan allerlei missies en hulpvluchten. Ze zijn onder meer
ingezet voor Unifil in Libanon, voormalig Joegoslavië, Thailand en later Villafranca in Italië. De Friendship met registratie C-10 is onder meer ingezet in 1966 om 20.000 blikken babyvoeding naar Oost-Turkije te vervoeren na een aardbeving.
In 1971 vloog de C-10 naar India met hulpgoederen. In 1987 had het toestel een botsing midair met een F-4 Phantom in de buurt van Grossetto (Italië). De schade was te herstellen. Het toestel werd in 1997 uitgefaseerd en overgedragen aan het MLM, thans NMM.
Ontwikkeling:
Met de komst van de schroef-turbinemotor (een turbinemotor die een propeller aandrijft) werd het mogelijk een meer economisch vliegtuig te ontwikkelen, ter vervanging van de veelzijdige Douglas Dakota. Fokker kwam in 1952 met de eerste plannen voor de F-27 'Friendship'. Eind 1955 werd de eerste proefvlucht met succes uitgevoerd. Uit deze passagiersversie werd een militaire transportversie ontwikkeld, de F-27M 'Troopship'.
De F-27 bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Van juli 1960 tot april 1961 werden in totaal 12 F-27's aan de Koninklijke Luchtmacht (Klu) geleverd. Drie van het type F-27-100 'Friendship' voor het vervoer van passagiers en negen van het type F-27M-300 'Troopship', ingericht voor manschappen met bepakking.
Eind '81, begin '82 leverde Fokker twee F-27-200MPA's (Maritime) aan het 336 squadron, waarmee op de Nederlandse Antillen de maritieme patrouilletaak van de Neptunes van de Marineluchtvaartdienst werd overgenomen.
Midden jaren '90 werden de 'Troopships' uitgefaseerd, gevolgd door de drie 'Friendships'.
In juli 2000 werd het 336 squadron opgeheven en kort daarna werden ook de Maritime´s uitgefaseerd.
Eenheden:
334 squadron, 336 squadron
Taken:
Transport van passagiers, manschappen met bepakking, parachutisten, zieken en gewonden per brancard, opleiding van marinevliegers en waarnemers, hulpverlening in het kader van de Verenigde Naties, maritieme patrouille.
Bijzonderheden:
In tegenstelling tot wat toen algemeen gebruikelijk was, werd de F-27 uitgevoerd als hoogdekker. In plaats van de gebruikelijke metaalverbindingen, zoals klink- en popnagels, werd gebruik gemaakt van metaallijmverbindingen.
Een F-27M-300 heeft jarenlang gevlogen met een F-104G 'Starfighter' neus met de daarbij behorende radarantenne, zodat F-104G vliegers-in-opleiding klassikaal het gebruik van deze radar konden oefenen. Het toestel kreeg al snel de naam 'Flipper', naar de gelijknamige TV-serie.
Vanaf 1970 werden tijdens luchtvaartshows, met de relatief grote F-27M-300, adembenemende demonstraties gegeven.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Fokker F-27 Mk.300m
Klu registratie C-10 c/n 10160
Bewijs van Luchtwaardigheid nr. 779
Totaal gevlogen 12.263 vliegtuiguren.
Motoren:
LH 10078 821.0 engine hrs.
RH 10048 615.6 engine hrs.
04-12-1960 Eerste vlucht.
1961 Afgeleverd aan de Klu aan 334 squadron op de Vlb. Ypenburg.
23-08-1966 De C-10 was het eerste toestel wat uitgezonden werd naar Turkije met hulp
goederen voor de slachtoffers van een aardbeving in Oost-Turkije.
De lading bestond uit 20.000 blikjes babyvoeding. De route liep van Ypenburg naar Ankara. De volgende dag van Ankara naar de vliegbasis Erzurun aan de rand van het rampgebied bij Varto en Mus. De terugweg ging via Brindisi in Italië en vervolgens naar Ypenburg.
12-07-1971 Vlucht naar India met hulpgoederen waaronder penicilline en sulfaattabletten voor vluchtelingen uit Pakistan. Route: Soesterberg-Nice- Brindisi-Istanboel.
Istanboel-Dyarbakir-Teheran. Teheran-Karachi. Karachi-Calcutte.
1975 Overgespoten in camouflage kleuren.
1979 C-10 werd gebruikt als demovliegtuig. Bemanning Booy Soons, Jan Jutten en Aad den Belder. Op de Air Tatoo op Greenham Common werd het Wilkinson Sword gewonnen.
29-06-1987 De C-10 had een aanvaring in de lucht met een F-4 Phantom in de buurt van Grossetto Air Base in Italië. De F-4 kwam van rechtsachter en raakte het vertical stabilizer met als gevolg schade aan de tipfairing en 8 cm van de structure van het vertical stabilizer. Reparatie door Fokker uitgevoerd.
1992 Wit gespoten. De C-10 was reserve vliegtuig voor Untac, de missie naar Cambodja.
1993 De witte ondergrond werd gebruikt voor het nieuwe demo kleurenschema. De C-10 heeft 24 airshows in 7 landen gegeven..
1997 Op Soesterberg uit elkaar gehaald en over de weg vervoerd naar het MLM.
2010 Door Leerlingen van het ROC te Hoofddorp uit elkaar gehaald. Het toestel wordt vervoerd naar het ROS ten behoeve van opleidingen. De uitleenperiode zal 3 jaar bedragen.
De F-27 Friendships zijn vooral ingezet voor transportvluchten. Veel vluchten hebben plaatsgevonden naar Kreta ten behoeve van de Geleide Wapens, naar Libanon ten behoeve van Unifil en het voormalige Joego-Slavië, Sarajewo en later naar Villafranca in Italië.
Bronnen:
De Vliegende Hollander
35 jaar 334 squadron
Archief Militaire Luchtvaart Museum