North American 'Super Sabre' type F-100D jachtbommenwerper serienummer 54-2265 hier uitgemonsterd als een type F-100C van het 32e Squadron met registratiecode FW-871 op romp en serienummer 41871 op staart
Jachtbommenwerper
Benaming: North American F-100D 'Super Sabre'Type: jachtbommenwerper
Spanwijdte: 10,15 m
Lengte: 15,09 m
Hoogte 4,60 m
Leeggewicht: 9526 kg
Maximum gewicht 15800 kg
Maximum snelheid: 1390 km/u
Vliegbereik: 2415 km met 2 hulptanks van 1705 liter
Plafond 10.000 m
Bewapening: 4 M-39 20 mm kanonnen
6 ophangpunten voor een lading van 3402 kg, Nucleair en conventioneel
Bemanning: 1
Motor: 1 Pratt & Whitney J-57-P-21 turbojet straalmotor, 7690 kg stuwdruk
De F-100 Super Sabre productie begon in 1953 en was voltooid in oktober 1959. Het toestel is op grote schaal ingezet tijdens de oorlog in Vietnam. Ook het Amerikaanse 32nd Tactical Fighter Squadron op de Vliegbasis Soesterberg heeft het toestel in gebruik gehad van 1956 tot 1960.
De Super Sabre met registratie FW-871 is afkomstig van de Amerikaanse Air Base Lakenheath in Engeland. Het toestel heeft daar jaren als poortwachter gediend. In 1995 is het toestel in de collectie opgenomen nadat het in de kleuren van het 32nd TFW gespoten was.
Ontwikkeling:
Nadat de North American F-86 Sabre in oktober 1947 zijn eerste vlucht had gemaakt, werd in februari 1949 begonnen met het onderzoek naar de supersonische mogelijkheden van dat type. Uiteindelijk leidde dit in oktober 1953 tot de North American F-100A Super Sabre, het eerste supersonische vliegtuig van de Amerikaanse Luchtmacht (USAF) en één van de eerste jagers die ook in horizontale vlucht door de geluidsbarrière kon breken. Verdere ontwikkelingen leidden in maart 1954 tot de productie van de F-100C. Niet lang daarna werd gestart met de productie van de F-100D en de F-100F tweezitter. Van juni 1964 tot juli 1971 werden deze drie typen toestellen veelvuldig ingezet tijdens de oorlog in Vietnam waarin zij een belangrijke rol speelden als jachtbommenwerper.
De 'Super Sabre' in relatie tot de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Begin '56 kregen de F-86 Sabre vliegers van het 32nd Fighter Day Squadron op Sidi Slimane Air Base in Marokko de conversietraining op de F-100 Super Sabre. Op18 augustus 1956 landde de eerste F-100C op de Vlbs Soesterberg. Kort daarna werden de toestellen voorzien van de karakteristieke groene squadron banden. De F-100C was voor die tijd een verbluffende verschijning. Meer dan eens moest de verzekeringsmaatschappij van de Amerikanen betalen voor gebroken ruiten als weer een F-100C door de geluidsbarrière was gegaan. Vijf jaar later werd de Super Sabre vervangen door de Convair F-102 Delta Dagger. De laatste Super Sabre verliet de Vlb Soesterberg op 15 juli 1960.
Eenheden: 32nd Fighter Day Squadron
Taken: Jachtbommenwerper, luchtverdediging (QRA = Quick Reaction Alert)
Bijzonderheden:
In totaal zijn 45 F-100C's gestationeerd geweest, maar veelal werd de squadronsterkte op 21 toestellen gehouden.
Van 1956 tot 1960 vloog David R. Scott bij het 32nd Squadron. In oktober 1963 werd hij geselecteerd als astronaut en was achtereenvolgens bemanningslid van Gemini 8, Apollo 9 en Apollo 15. Als commandant van de drie bemanningsleden van Apollo 15, voerde hij een twaalf dagen durende missie naar de maan uit.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De North American F-100D met serienummer 54-2265 werd op 3 Juli 1956 geleverd aan de U.S. Airforce NAMIC (Air Material Command) in Inglewood California, via Robins Air Force Base Georgia gaat de F-100 in September 1956 over naar het 45e Fighter Day Squadron op de Amerikaanse vliegbasis Sidi Slimane in Marokko als onderdeel van US Air Forces in Europe (USAFE) in December van dat jaar word deze doorgeschoven naar de 48e Tactical fighter wing op de Vliegbasis Bolhaut in Marokko en gaat vandaar naar de Amerikaanse Vliegbasis Chaumont in Frankrijk. Vanaf Chaumont verblijft de F-100 ook nog korte tijd op de Amerikaanse vliegbasis Wheelus in Libië voor oefening. Van eind Juni 58 tot half Februari 1959 verblijft de F-100 op de Amerikaanse vliegbasis Torrejón bij Madrid in Spanje.
Vandaar gaat de F-100 over in Franse dienst bij het 3eme Escadrille de Chasse, waarbij het nummer 42265 op de staart blijft gehandhaafd de code op de zijkant van de romp is 3-JG tot 1964 en daarna tot 8 Augustus 1967 is de code 3-JR. Het toestel gaat vervolgens over naar het Franse Escadron de chasse 2/11 op de Franse vliegbasis Toul-Rosières. De code op de romp luidt tot 1972 11-MY en daarna tot 1976 11-MP.
Op 30 Maart 1976 vloog de F-100D van Châteaudun Air Base in Frankrijk naar RAF Wethersfield in Engeland en gaat op 31 Maart 1976 weer terug in dienst van de US Air Force en word vervolgens naar de Amerikaanse vliegbasis Sculthorpe in Engeland gevlogen. Vanaf 1984 tot 20 Januari 1988 fungeert de F-100 als statische poortwachter bij de 20 Tactical Fighter Wing (TFW) op de Amerikaanse vliegbasis Wethersfield Het kreeg het kleurenschema van de USAF en stond daar als poortwachter. Zie foto's.
Op 20 januari 1988 werd de F-100D getransporteerd naar RAF Bentwaters en was bestemd voor AMARC (Aerospace Maintenance and Regeneration Center). Het toestel werd opgeslagen namens het United States Air Force Museum.
In 1996 arriveert het toestel op het Kamp van Zeist als buitenstuk bij het Militaire Luchtvaartmuseum. Op het Kamp van Zeist wordt het toestel overgespoten in de kleuren uit de periode (1956-1960) van de F-100 zoals deze gebruikt werd door het 32e Fighter Day Squadron op de vliegbasis Soesterberg, echter met het serienummer: 41871 op de staart is afkomstig van een ander type toestel namelijk een F-100C welke ooit dienst heeft gedaan bij het 32e. De NMM F-100D Super Sabre heeft dus een fake registratie op staart (41871 ( 54-1871) en romp FW871 gekregen om een type F-100C van het 32ste uit te beelden welke was gestationeerd op vliegbasis Soesterberg. Het toestel is dus in werkelijkheid een F-100D met serienummer 54-2265.
Bronnen:
http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1954.html
https://www.vanwageningen.net/picture/2843-20080528_51_us_air_force_north_american_f_100d_super_sabre_41871_fw_871_military_aviation_museum_nl/category/46-2008_military_aviation_museum_at_kamp_zeist_the_netherlands
https://www.scramble.nl/database/show-reports/united-kingdom/wethersfield-1983
https://www.supersabre.com/aircraft_all_search3.cfm?frm_ac_num=56-3000