Het Mikoyan-Gurevich MiG-21PFM 'Fishbed' SPS jachtvliegtuig met registratienummer 47 van de Luchtmacht van de Sovjet Unie en het Warschaupact
jachtvliegtuig
Benaming: Mikoyan/Gurevich Mig-21PFM 'Fishbed'Type: Jachtvliegtuig
Spanwijdte: 7,15 m
Lengte: 14,30 m
Hoogte 4,12 m
Leeggewicht: 5200 kg
Maximum gewicht: 8500 kg
Maximum snelheid: 2070 km/u
Vliegbereik: 1100 km
Plafond 19.000 m
Bewapening: 1 of 2 30 mm kanonnen
2 K-13 Atoll raketten of AA-8 'Aphid'
1 GP-9 gun container met 1 GSh-23, 23 mm kanon
Bemanning: 1
Motor: 1 Tumanski R-11 G2S-300, stuwdruk 6200 kg
De Mig-21, met NATO codenaam “Fishbed” kwam in 1957 in gebruik bij het Warschaupact. Het toestel werd in grote aantallen gebouwd en naast de Warschaupact landen werden ze ook in grote aantallen geleverd aan landen in
Afrika, Azië en het Midden-Oosten. De Migs zijn door Noord-Vietnam op grote schaal ingezet tegen Amerikaanse luchtmacht.
De Mig-21 van het MLM met registratie “47” is van origine een Russisch toestel en stond als poortwachter op de Poolse Kluczewo Airbase, bij Stargard. Het toestel is door personeel van 313 squadron naar Nederland gehaald en met behulp van onderdelen afkomstig van de Oost-Duitse basis Drewitz compleet gemaakt. Toen de Vliegbasis Twente gesloten werd is het toestel naar het
Militaire Luchtvaartmuseum vervoerd en in de collectie opgenomen.
Ontwikkeling:
De MiG-21 was een doorontwikkeling van de MiG-15, MiG-17 en MiG-19 en is zonder twijfel het meest gebouwde straalvliegtuig ter wereld. Bij de NAVO stond het type bekend onder de codenaam 'Fishbed'. Een snel, klein, betrouwbaar en eenvoudig gevechtsvliegtuig. De MiG-21 kwam in 1959 in dienst bij de Luchtmacht van de Sovjet-Unie. Een groot aantal luchtstrijdkrachten van landen in Oost-Europa, Azië, Afrika en Centraal Amerika hebben daarna met één of meerdere versies van de MiG-21 gevlogen. De MiG-21PFM is een 'all weather' versie van de 'Fishbed-F' daglichtjager, die op zijn beurt werd ontwikkeld uit de 'Fishbed-E'.
De 'Fishbed' in relatie tot de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Tijdens de 'Koude Oorlog' was dit type één van de mogelijke tegenstanders van de Koninklijke Luchtmacht.
Taken:
Luchtverdediging, jachtbommenwerper
Bijzonderheden:
De MiG-21 stond meer bekend als een 'vliegersvliegtuig', dan om zijn radar of doel-aanwijzing-apparatuur. Het heeft geen computers of moderne navigatie apparatuur en was daarom veel meer afhankelijk van de training en ervaring van de vlieger. Toen het boven Vietnam werd ingezet, was dit voor de Amerikaanse vliegers een reden om hun tactieken in het luchtgevecht drastisch te wijzigen. De MiG-21, eenvoudig in onderhoud, heeft zich met zijn betrouwbare straalmotor keer op keer bewezen als een formidabele 'dogfighter' tegen de zwaardere Amerikaanse jachtvliegtuigen.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Dit vliegtuig is afkomstig van de Sovjet Russische vliegbasis Kluczewo in Polen, waar de romp als poortwachter op een sokkel was geplaatst. Personeel van het 313 Squadron van de Vlb Twenthe kreeg in juni 1992 toestemming de romp over te brengen naar Nederland. Met behulp van MiG-21 onderdelen, afkomstig van de Vlb Drewitz van de voormalige Oost-Duitse Luchtmacht, werd het toestel voorzover mogelijk weer in originele staat gebracht en het voorzien van Russische kentekens. De registratie 47 is terug te voeren tot de dag waarop de restauratie gereed was, t.w. 16 februari 1993, wat de 47ste dag van het jaar is. Sinds 7 januari 1994 maakt het toestel deel uit van de collectie van het MLM, thans NMM.