De Sud Aviation 'Alouette' III helikopter van de SAR Search And Rescue met registratienummer H-20, c/n 1320
helikopter
Te zien in het museum:M17.01.10K.03
Sud Aviation SE.3160 Alouette IIIKrijgsmachtonderdeel Koninklijke Landmacht / Koninklijke Luchtmacht (SAR)
Periode 1964 - 2015
Functie Waarneming-, verbindings- en reddingshelikopter (SAR)
Vliegbasis Deelen, Ypenburg, Soesterberg, Leeuwarden, Gilze-Rijen
Ingedeeld bij GPLV: 298, 299, 300 Sq., SAR Flight
Aantal in dienst 77, w.o. 5x SAR
Registraties A-177… A-550 (laatste 3 cijfers constructienummer) SAR: H-08, 20, 67, 75 en 81
Bemanning 2 + 5 passagiers. SAR: 3
Overige gegevens:
Fabrikant Sud Aviation, later: Aerospatiale (Licentiebouw: N.V. Lichtwerk– Hoogeveen)
Motor(en) 1x Turboméca Artouste IIIB, 880 pk
Max. snelheid 210 km/u
Max. hoogte 6500 m
Gewicht Leeg: 1200 kg, max. 2100 kg.
Vliegbereik 560 km.
Bewapening geen
Bijzonderheden De SAR-uitvoering heeft aan bakboord een hijslier en een luik in de bodem om
binnenboord halen van een drenkeling te vergemakkelijken. In 1975 werd een
stortklep voor brandstof aangebracht, omdat de Al. III – volgetankt – bij acties
op korte vliegafstand te zwaar werd bij het aan boord nemen van drenkelingen.
SUD Aviation SE-3160 Alouette III (nov’20)
Beknopte informatie Sud Aviation SE.3160 Alouette III
De Alouette III is een lichte, eenmotorige helikopter, ontwikkeld als vervanger voor de Alouette II. De
eerste vlucht was op 28 februari 1959. De productie eindigde in 1979. Het was een zeer succesvolle
helikopter, waarvan er ca. 1480 zijn gebouwd die over de hele wereld ingezet zijn, zowel militair als civiel.
De Alouette III bij de Landmacht
Tussen 1964 en 1969 werden 72 Alouette III’s geleverd aan de Koninklijke Landmacht. Hiervan werden er
27 in licentie gebouwd door N.V. Lichtwerk in Hoogeveen. Ze werden gevlogen en onderhouden door de
Koninklijke Luchtmacht maar ingedeeld bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) van de Landmacht ter
vervanging van de Auster, Piper Cub, De Havilland Beaver, Hiller OH-23 en de Alouette II.
Ze vlogen bij 298 en 300 Sq. op de vliegbasis Deelen en bij 299 Sq. op Soesterberg.
Voor artillerie-waarnemingen vloog naast de luchtmacht vlieger een landmacht waarnemer mee.
Weetje: tussen 1973 en 1995 vloog het demonstratieteam ‘De Grasshoppers’ van 299 Sq. met 4 Alouette
III’s op vele binnen- en buitenlandse vliegshows. Een demoteam met helikopters was uniek destijds!
De Alouettes zijn – m.n. in de jaren 90 – wereldwijd ingezet, o.a. in Irak, Turkije, Cambodja en Joegoslavië.
Voor UN inzet werden ze wit geverfd.
In 1995-97 zijn de meeste van deze betrouwbare, multi-functionele manusjes-van-alles uit dienst gesteld.
Een deel werden ingeruild bij Eurocopter, vele verkocht op de civiele markt. Tien Alouette III’s waren
inmiddels afgeschreven na ongevallen. Enkele zijn verkocht aan Tsjaad, Malta en Pakistan.
De laatste vier Alouette III’s zijn in 1996 gedemilitariseerd en kregen toen de aanduiding SA.316B. De
zwart/bruine camouflagekleuren werden vervangen door een donkerblauwe kleur. Ze werden ingezet voor
transport en verbindingstaken, fotovluchten en t.b.v. het Koninklijk Huis. De laatste twee, A-292 en A-301
maakten op 17 december 2015 hun laatste vlucht. Na 51 jaar uit dienst!
De Alouette III bij de Luchtmacht
De Luchtmacht kocht ook vijf Alouette III’s. Ze werden ingedeeld bij de SAR-flight van 298 Sq. op Ypenburg
ter vervanging van de Alouette II. De eerste arriveerde op 14 februari 1966. In 1968 ging de SAR-flight naar
Soesterberg en in 1977 naar Leeuwarden als SAR/Fotovlucht. Later werd dit 303 Search and Rescue
Squadron. Tot 1977 stond er t.b.v. de schietranges een Alouette gestationeerd op de Waddeneilanden.
18 Maart 1994 vlogen de laatste 3 SAR-Alouette III’s naar Soesterberg. Eén SAR-Alouette is verongelukt (H08), drie aan Pakistan verkocht. Ze werden vervangen door drie Agusta Bell 412 SP ‘Tweety’ helikopters.
Weetje: in de periode 1966 t/m 1977 verzorgde de SAR ook de z.g. Royal Flights t.b.v. het Koningshuis.
De museum Sud Aviation SE.3160 Alouette III, c/n 1320 SAR H-20 :
Deze kwam in dienst op Ypenburg op 18 februari 1966. Hij ging op 13 december 1993 uit dienst en vloog
rechtstreeks van Leeuwarden naar het MLM op Kamp Zeist
met 7200 vlieguren. 21 Drenkelingen zijn ermee gered. In
2010 ging hij in opslag en kwam in 2014 in het NMM.
Weetje: op 9 november 1989 werden door 2 SAR-Alouettes
20 mariniers en hun gids van het wad gehaald, die door het
snel opkomende water verrast waren. De H-20 lierde veertien
man omhoog, de H-81 zeven. De ‘poppetjes’ werden eerlijk
over beide helikopters verdeeld.
In het museum-depot bevindt zich nog een Alouette III, de A-465 in
de kleuren van het Grasshopper-demonstratieteam.
Naam "Betty"
Vlieguren 7135,3 uur
Betrokken bij 18 reddingsoperatie