Schaalmodel 1:1 van een Super Marine 'Spitfire' Mk.IX jachtvliegtuig met registratienummer 3-WB
jachtvliegtuig
Te zien in het museum:buiten ntb
Benaming: Supermarine Spitfire Mk.9Type: Jachtvliegtuig
Spanwijdte: 9,80 m
Lengte: 9,14 mm
Leeggewicht: 2545 kg
Maximum gewicht: 3400 kg
Maximum snelheid: 657 km/u
Vliegbereik: 700 km
Bewapening: 2 20 mm kanonnen en 2 12,7 mm mitrailleurs
Bemanning: 1
Motoren: 1 Rolls Royce Merlin66 van 1720 pk
Tijdens de Tweede Wereldoorlog opereerde het 322 squadron met Spitfires vanuit Engeland. Met de Spitfire Mk.14 werden V-1 vliegende bommen bestreden en de Mk. 9 werd veelal ingezet tegen gronddoelen. Na de oorlog hebben de Luchtstrijdkrachten 35 Spitfires in gebruik gehad. Ze kregen de registraties H-1 t/m H-35. Ze werden ingedeeld bij de Jachtvliegschool op de Vliegbasis Twente. Het 322 squadron werd vanaf 1947 ingezet in Indië waar het 20 toestellen ontving die rechtstreeks uit Engeland kwamen. Na terugkeer naar Nederland werd het squadron op Twente op non-actief gesteld maar in 1951 kwam het weer terug in de sterkte als maandvliegsquadron op Soesterberg tot in 1953 de Spitfires vervangen werden door Gloster Meteors.
Spitfire met registratie 3W-B is een kunststof replica. De echte Spitfire met registratie MK959 van de Vliegbasis Eindhoven is geruild voor 3 kunststof replica’s: één voor het MLM, één voor 322 op de Vliegbasis Leeuwarden en één voor de Vliegbasis Eindhoven. De Spitfire MK959 is inmiddels in Engeland weer luchtwaardig gemaakt.
Ontwikkeling:
In 1934 begon R.J. Mitchell - de geniale ontwerper van Vickers Supermarine - met de bouw van het prototype dat op 5 maart 1936 zijn eerste vlucht maakte. Het was het eerste Engelse jachtvliegtuig dat vrijwel volledig werd uitgevoerd in aluminium. Van de Spitfire werden zo'n 20.000 toestellen gebouwd in 24 verschillende uitvoeringen voor vele luchtmachten en voor uiteenlopende taken.
De Supermarine Spitfire Mk. L.F. IX bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte het No. 322 (Dutch) Squadron na zijn oprichting in juni 1943 gebruik van de Spitfire F. Mk. V voor aanvallen in de bezette gebieden op het continent en de F. Mk. XIV ter verdediging van Engeland tegen de V-1. In oktober 1945 werd het Squadron overgeplaatst naar de vliegbasis Lasham in Engeland waar de Spitfires werden ingeleverd en het Squadron ontbonden.
In juni 1946 werden de eerste Spitfires afgeleverd voor de Jachtvliegschool (JVS) op de Vliegbasis Twenthe. Kort daarna werd de 322e Jachtvlieg Afdeling opgericht binnen de JVS die de traditie van het 322 Squadron zou voortzetten. Na een verblijf in Nederlands-Indië, werd het begin 1951 omgevormd tot een maandvliegsquadron en enkele maanden later overgeplaatst naar de Vliegbasis Soesterberg. In 1952 werd de Spitfire in Nederland vervangen door de Gloster Meteor straaljager. De laatste Spitfires werden door de Koninklijke Luchtmacht in juni 1954 afgeschreven.
Eenheden: No. 322 (Dutch) Squadron, Jachtvliegschool, 322e Jachtvlieg Afdeling, 322 Squadron en 322 Spitfire Squadron.
Taken: Luchtverdediging, escorte, aanvallen op gronddoelen en opleiding jachtvliegers.
Bijzonderheden:
Het in goede conditie houden van originele vliegtuigen, die dag en nacht aan weer en wind worden blootgesteld, is zeer kostbaar is en veelal om uiteenlopende redenen niet mogelijk.
Luchtvaartmusea maken daarom dikwijls gebruik van kunststof schaalmodellen op ware grootte schaal 1:1.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Op 24 mei 1989 arriveerde een Britse vrachtwagencombinatie bij het Militaire Luchtvaart Museum met als lading duidelijk herkenbare delen van een Spitfire. Nadat de onderdelen gelost waren werd het vliegtuigmodel door personeel van het MLM in korte tijd in elkaar gezet. Dit model is onder meer gebruikt in de Engelse televisieserie "A piece of cake", die eind jaren '80 werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. In deze serie waren heel veel Spitfires te zien, maar slechts een paar waren echt. De modellen werden tussen de originele toestellen gezet en als zodanig niet van echt te onderscheiden.