Helikopter Agusta Bell 204B(I) UH-1 s/n "225"
helikopter
Agusta-Bell 204B(I) UH-1Ontwikkeling:
De door Bell in de Verenigde Staten van Amerika ontwikkelde Bell HU-1B 'Iroquois' werd in licentie gebouwd bij Agusta in Italië en aangeduid als (I) UH-1 (Italian Utility Helicopter-1).
Het prototype van deze 'Italiaanse helikopter vloog op 10 mei 1961.
De Agusta-Bell bij de Koninklijke Marine:
De Marineluchtvaartdienst (MLD) kocht acht toestellen voor gebruik op voormalig Nederlands Nieuw-Guinea ten behoeve van transportdoeleinden en vervoer van mariniers. Medio juni 1962 werd de eerste Agusta-Bell per schip verzonden en is weliswaar in Biak gearriveerd, maar met hetzelfde schip weer teruggestuurd. Op 1 oktober 1962 werd door Nederland de soevereiniteit over Nieuw-Guinea aan de Verenigde Naties overgedragen.
VSQ7 werd in oktober 1962 op het Marinevliegkamp Valkenburg (MVKV) uitgerust met de Agusta-Bell helikoters. Vanaf 1963 tot medio 1972 werden telkens twee toestellen, volgens een roulatiesysteem, ingedeeld bij VSQ1 op het Marinevliegkamp Hato op Curaçao. In 1974 concentreerde de MLD al zijn helikopters op het Marinevliegkamp De Kooy (MVKK) bij Den Helder, waar dit type werd uitgefaseerd en vervangen door de Westland Lynx helikopter.
De zeven nog resterende Agusta-Bells keerden eind 1977 terug naar MVKV en werden geconserveerd en verkocht.
Eenheden:
VSQ1 op het Marinevliegkamp Hato, Curaçao.
VSQ7 op het MVKV en MVKK
Taken:
Opleidingstoestel voor helikoptervliegers, transporthelikopter voor het Korps Mariniers, helikopter voor het vervoer van gewonden en OSRD (Opsporings- en Reddingsdienst)
Bijzonderheden:
Voor de KM was dit de eerste turbinehelikopter.
De geconserveerde toestellen werden uiteindelijk verkocht aan Sky Controls Inc. te Sun Valley, California en via Hamburg verscheept naar de Verenigde Staten van Amerika. Begin jaren '90 doken ze plotseling op in Zweden toen de Zweedse overheid de toestellen opkocht voor het gebruik van onderdelen. Een aantal toestellen werd voor instructiedoeleinden in bruikleen gegeven aan enkele technische scholen in Zweden.
Begin 2002 werden twee toestellen, met medewerking van de heer Sven Scheidebauer, directeur van het Flygvapenmuseum in Lynköping, vanuit Zweden naar Nederland getransporteerd. De Agusta-Bell '220' werd afgeleverd op MVKK en de '225' bij het MLM te Soesterberg.
Het toestel in de collectie van het MLM:
Agusta-Bell 204B(I) UH-1.
Registratie nummer: 225
Constructie nummer: 3023
Totaal aantal vlieguren bij de M.L.D. 3136.6 ac/hrs
De Agusta-Bell werd aangeschaft ter ondersteuning van het korps Mariniers. De eerste twee, de 220 en de 221, waren bestemd voor inzet in het voormalige Nederlands Nieuw Guinea maar zijn daar nooit gekomen.
De 225 werd afgeleverd op 14 december1962 en ingedeeld bij VSQ 7. Eerst op Valkenburg en later op De Kooy. Ook is de 225 gestationeerd geweest op Hato op Curacao. Naast transporttaken werd het toestel ook ingezet als reddingshelicopter.
Van dit toestel is ook bekend dat het een noodlanding heeft gemaakt in de Willemstad in Noord-Brabant. Datum november 1968.
Het toestel werd op 23-december-1977 uitgefaseerd en in 1978 samen met alle andere nog in dienst zijnde Agusta's in mei 1978 verkocht aan de firma Sky Controls Inc. Sun valley California in de Verenigde Staten. De toestellen werden via Duitsland verscheept en het schijnt dat de nieuwe eigenaar teleurgesteld was omdat hij in de veronderstelling was dat het UH-1B's waren in plaats van AB204's. De AB204 heeft een afwijkende rotorsysteem en een Rolls Royce motor. De toestellen zijn nog wel te koop aangeboden aan Iran maar hier was politieke weerstand tegen.
In 1992 heeft de Zweedse luchtmacht de toestellen, waaronder ook de 225, opgekocht. De Zweedse luchtmacht vloog met hetzelfde type en had grote problemen met hun rotorsystemen waarvoor eigenlijk geen nieuwe onderdelen meer geleverd werden. De Zweedse luchtmacht heeft de toestellen verder niet gebruikt en werden ze overgedragen aan het Flygvapenmuseum te Linköping. Ze hadden voor de Zweden echter geen historische waarde.
Voor de opluistering van het 85 jarig bestaan van de M.L.D. was er behoeft aan een Agusta-Bell. Daarnaast wilde het m.L.M. een AB-204 in haar collectie en uiteindelijk stemde de Zweden er mee in om twee toestellen te leveren. N.l. de 220 en de 225 waarbij de 225 verreweg in de beste staat bleek te zijn. De 225 is op De Kooy opgeknapt en een team bestaande uit Adjudant Faken en de Korporaals F. de Vries, A. de Rover, F. Boulier, V. van Ieperen en M. Schenk besteedden ruin 1000 arbeidsuren aan de restauratie.
De '225' heeft van 18 maart 1962 tot 23 december 1977 dienst gedaan bij VSQ1 en VSQ7. Na terugkeer uit Zweden werd het toestel in 2002 opgeknapt door medewerkers van MVKK en het MLM.
Op 1 februari 2003, tijdens een symposium over "Een halve eeuw Search and Rescue" in het Militaire Luchtvaart Museum, werd de 225 door de directeur van het Flygvapenmuseum te Linköping, Sven Scheiderbauer , officieel overgedragen aan de directeur van het Militaire Luchtvaart Museum.
Technische specificaties:
Aantal 9
Bemanning 3 + 7 passagiers
Motor 1 De Havilland Gnome H.1000 turbinemotor
Max. snelheid 222 km/u
Kruissnelheid 195 km/u
Actie radius 440 km
Plafond 3.260
Bewapening geen