De Sikorsky S-58 (HUS-1, SH-34J, UH-34J) 'Seabat' anti-onderzeeboot helikopter met Serial no. 581597 en registratienummer 134 van het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman (R 81) der Marine Luchtvaartdienst (MLD)
helikopter
Te zien in het museum:M17.00.17M.01
Sikorsky S-58 (HUS-1, SH-34J, UH-34J) 'Seabat' helikopterOntwikkeling:
Na zijn succesvolle S-51, gevolgd door de S-55, ontwikkelde de grote helikopterbouwer 'Sikorsky' tussen 1952 en begin 1954 de S-58, geschikt voor het bestrijden van onderzeeboten. Uit dit type werden in de loop der jaren vele versies ontwikkeld, waarbij de Amerikaanse onderzeebootbestrijdingsversie de aanduiding HSS-1N (later SH-34J) kreeg. Voor het uitvoeren van onderzeebootbestrijdingstaak werd een sonarinstallatie ingebouwd.
De S-58 bij de Koninklijke Marine:
Met de opkomst van de Sovjet-marine en de dreiging van zijn enorme en sterk groeiende onderzeebootvloot, werd onderzeebootbestrijding vanaf het eind van de jaren '50 de belangrijkste taak van de KM in NAVO-verband. Dit uitte zich onder andere in wijziging van de taak van Hr.Ms. 'Karel Doorman'; van luchtverdediging naar onderzeebootbestrijding.
Vanaf januari 1960 ontving de Marineluchtvaartdienst (MLD) twaalf toestellen voor gebruik aan boord van Hr.Ms. 'Karel Doorman' - mogelijk gemaakt door opvouwbare rotors en staart. In combinatie met de Grumman S-2F "Trackers" werd door zes S-58´s veelvuldig geoefend in het bestrijden van onderzeeboten. De overige toestellen werden vanaf het Marine Vliegkamp Valkenburg (MVKV) ingezet ten behoeve van transport- en OSRD-taken.
Het van de sterkte afvoeren van Hr. Ms. 'Karel Doorman' in 1968 en de ouderdom van de SH-34J's was reden de onderzeeboot opsporingsapparatuur te verwijderen, waarbij de aanduiding wijzigde in UH-34J. In 1972 werd dit type helikopter buiten bedrijf gesteld.
Eenheden:
VSQ 8 en eind '68 ontving VSQ 7 de SH-34J's van VSQ8
Taken:
Onderzeebootbestrijding, 'plane-guard' tijdens het landen en starten van de Grumman Trackers, transport van personeel en materieel, Opsporings- en Reddingsdiensttaken.
Bijzonderheden:
Van de twaalf geleverde toestellen ging de helft verloren. Dit type helikopter kampte regelmatig met een hardnekkige motorstoring. Bij het "stilhangen in de lucht" ontstond oververhitting door een lage oliedoorstroming. Dit resulteerde een aantal keer in een defecte motor, waardoor zeker vier toestellen verloren zijn gegaan.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Niet onder MDAP geleverd. ex-N266. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Deze helikopter werd als enig exemplaar van het type HUS-1 gebouwd en in de loop van 1963 overgedragen aan de MLD. Na buiten dienst stelling op 4 mei 1971 werd het toestel in 1973 voor instructiedoeleinden overgedragen aan de Anthony Fokkerschool, die het op haar beurt in 1994 uitleende aan het MLM. In 1996 werd de '134' definitief eigendom van het MLM. Het toestel is uitgerust met een 'hoist' (een hijsinstallatie) en heeft, zoals aan de symbolen te zien is, 3 drenkelingen 'opgevist'.
Manufacturer Serial Number : On the Starboard side of the drive shaft housing, that runs from the engine to the main rotor gearbox between the pilot's seats. Achter de collective stick data plate:
De volgende gegevens zijn hierop vermeld:
SH-34J
Serial no. 581597
MFRS no. 581597
date MFR MAR 1963
bron: website: http://www.aerobook.nl/
Technische specificaties:
Aantal 1 (HUS-1) + 11 (SH-34J)
Bemanning 2 + 8 passagiers
Lengte 14,25 m
Rotordiameter 17,27 m
Hoogte 4,86 m
Motor 1 Wright R-1820-84B
Max. snelheid 196 km/u
Kruissnelheid 158 km/u
Actie radius 400 km
Plafond 2.740 m
Bewapening 1 torpedo Mk. 36 anti-onderzeeboot