Het Hawker Seahawk FGA Mk.50 jachtvliegtuig / boordvliegtuig met registratienummer 131 van het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman (R 81) der Marine Luchtvaart Dienst
Jachtvliegtuig/Boordvliegtuig
Te zien in het museum:M17.01.19M.04
Hawker Seahawk FGA Mk.50 maritiem jachtvliegtuig / boordvliegtuigOntwikkeling:
Terwijl de eerste Gloster Meteor straalvliegtuigen bij de Royal Air Force (RAF) al operationeel vlogen startte Hawker eind 1944 ook met de ontwikkeling van een straalvliegtuig. Eind 1946 werd begonnen met de ontwikkeling van twee prototypes, maar de RAF toonde weinig belangstelling, omdat de productie van de Gloster Meteor op dat moment in volle gang was. De Royal Navy (RN) daarentegen was wel geïnteresseerd en begin december 1947 vloog het eerste door Hawker gebouwde straalvliegtuig uitgerust met pijlvleugels en een Rolls-Royce Nene I straalmotor. Op verzoek van de RN werd de straaljager voorzien van opklapbare vleugels en een deklandingshaak voor gebruik aan boord van vliegdekschepen. Bijzonder in de constructie is de plaatsing van de motor in het midden van de romp, wat de stabiliteit en de manoeuvreerbaarheid van het toestel zeer ten goede kwam. Omdat Hawker zich concentreerde op de productie van de Hawker Hunter werd de productie overgedragen aan de Armstrong Whitworth Aircraft Ltd.
De Sea Hawk bij de Koninklijke Marine:
Vanaf 1957 werden 22 Sea Hawks aan de Marineluchtvaartdienst (MLD) overgedragen en ingedeeld bij VSQ 860 bestemd om dienst te doen als boordvliegtuig van Hr.Ms. 'Karel Doorman'. Ook VSQ 3 werd uitgerust met Sea Hawks voor trainingsdoeleinden vanaf het Marine Vliegkamp Valkenburg (MVKV). Eind 1960 besloot de marineleiding dat Hr.Ms. 'Karel Doorman' zou worden uitgerust voor onderzeebootbestrijding. Deze taak vereiste geheel andere typen vliegtuigen en de Sea Hawks moesten van boord en werden gestationeerd op het MVKV. In 1961 werd het VSQ 3 buiten dienst gesteld terwijl VSQ 860 nog tot 1964 bleef vliegen. Op 16 oktober 1964 vloog de Sea Hawk voor het laatst bij de Koninklijke Marine toen het demonstratieteam 'The Sealords' een show gaf boven het MVKV.
Eenheden:
VSQ 3 en VSQ 860
Aantal: 22
Taken:
Luchtverdedigingsjager voor gebruik op vliegdekschepen
Bijzonderheden:
De Sea Hawks hadden begin 1959 de primeur de eerste straaljagers te zijn in de Nederlandse Antillen. Eveneens in 1959 kreeg het verongelukken van de echtgenoot van de destijds zeer populaire TV presentatrice Ageeth Scherphuis zeer veel aandacht in de pers toen hij met zijn Sea Hawk tijdens een katapultstart vanaf Hr.Ms. 'Karel Doorman' in zee stortte en daarbij het leven verloor.
Het starten van de straalmotor gebeurde met een startpatroon, waarbij een karakteristieke rookpluim zichtbaar werd.
Enige tijd vormde een aantal toestellen het demonstratieteam 'The Sealords'
Het toestel in de collectie van het MLM:
Dit is niet de originele Sea Hawk met het registratienummer 131, want dat toestel werd op 31 december 1964 uit dienst gesteld en op het MVKV gesloopt.
Op 8 augustus 1989 arriveerde vanuit Europoort op het MVKV per dieplader een, uit onderdelen van drie andere Sea Hawks, samengesteld toestel. De MLD bracht een nieuwe verflaag en de (onjuiste) registratie 131 aan, voordat het in juni 1990 werd overgedragen aan het MLM.