Het Fokker S.11 'Instructor' lesvliegtuig/opleidingsvliegtuig met registratienummer E-22 en constructienummer 6213
Lesvliegtuig
Benaming: Fokker S-11 Instructor lesvliegtuig/opleidingsvliegtuigDe eerste vlucht van het prototype vond plaats op 18 december 1947 door Gerben Sonderman. De Luchtstrijdkrachten hadden vanaf het begin veel belangstelling getoond voor het type en uiteindelijk resulteerde dat in een bestelling van 39 stuks. De afleveringen begonnen in 1950 en de toestellen kregen de registraties E-1 t/m E-39. Ze werden ingedeeld bij de Elementaire Vlieger Opleiding op de Vliegbasis Woensdrecht en later op de Vliegbasis Gilze-Rijen. De toestellen zijn tot 1973 in gebruik geweest.
De Fokker S-11 met registratie E-22 werd op 10 januari 1951 overgevlogen van Schiphol naar Woensdrecht. Na een voorzorgslanding op 12 september 1973 werd het toestel op 29 oktober 1973 overgenomen door het Militaire Luchtvaart Museum. Het had in totaal 3008 uur gevlogen.
De Fokker S-11 is nog steeds in gebruik bij het demonstratieteam Fokker Four. Ook de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen heeft een luchtwaardig exemplaar.
Ontwikkeling
Na de Tweede Wereldoorlog werden bij Fokker onmiddellijk plannen gemaakt om een nieuw lesvliegtuig voor de beginopleiding te bouwen. Er werd een toestel ontwikkeld waarbij leerling en instructeur naast elkaar zaten, met daarachter ruimte voor een derde man. Eind 1947 maakte Gerben Sonderman, testvlieger bij Fokker, de eerste vlucht met het prototype. De S-11 is uitgerust met een staartwiel. Een uitvoering met een neuswiel kreeg de aanduiding S-12, maar dit type is alleen aan Brazilië verkocht.
De S-11 bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart
De eerste S-11 werd op 15 maart 1950 afgeleverd aan het Commando Legerluchtmacht Nederland en de laatste in 1954 aan de Koninklijke Luchtmacht (KLu). Nadat vanaf 1954 meerdere vliegtuigen van dit type waren uitgeleend aan Vliegtuigsquadron 9 (VSQ9) van de Marineluchtvaartdienst (MLD), werden op 1 januari 1970 negen toestellen aan de MLD overgedragen. In 1971 kwam een einde aan de vliegopleiding in Nederland. KLu-vliegers werden in Canada opgeleid en de S-11's werden daarna tot september 1973 alleen nog gebruikt voor de Vlieger Instructeur Opleiding (VIO) en Introductie Vlieg Opleiding (IVO) voor vliegers, die naar Canada gingen. De negen S-11's van de MLD werden, tegelijk met de twaalf overgebleven toestellen van de KLu, in september 1973, van de sterkte afgevoerd.
Eenheden: Elementaire Vlieg Opleiding (EVO), VSQ9, VIO en IVO
Aantal: 39
Taak: Training
Bijzonderheden
Een van de meest opvallende uiterlijke kenmerken wordt gevormd door de geknikte steunen voor de hoofdwielen.
Na demonstratievluchten in binnen- en buitenland ontving Fokker tal van orders en in totaal zijn er 365 S-11's en 51 S-12's gebouwd.
Het bekende demonstratieteam 'Fokker Four' in het karakteristieke kanariegele met oranje vlakken kleurschema is een graag geziene verschijning tijdens vliegfeesten in binnen- en buitenland.
Het toestel in de collectie van het NMM
De 'E-22' is in februari 1951 afgeleverd aan de Luchtstrijdkrachten. Op 14 augustus 1953 was het genoodzaakt een voorzorgslanding te maken. In september 1973 werd het buiten dienst gesteld en opgeslagen op Vlb Gilze-Rijen. Sinds 29 oktober 1977 maakt het toestel deel uit van de collectie van het MLM, thans overgegaan naar collectie NMM.