Het Fokker S.14 (S-14) lesvliegtuig /opleidingsvliegtuig met registratienummer L-11 Fokker Fabrieksnummer 7356
Lesvliegtuig
Benaming: Fokker S-14 Mach trainer LesvliegtuigDe Fokkerfabriek ontwierp enkele jaren na de oorlog een straalvliegtuig dat een groot succes had kunnen worden als de Amerikanen niet op grote schaal hun Lockheed T-33’s hadden gedistribueerd. Hierdoor was er nauwelijks behoefte aan het Fokkertoestel. De Koninklijke Luchtmacht bestelde een serie van 20 stuks. Het toestel deed zowel dienst als lesvliegtuig als snel communicatie vliegtuig. De toestellen werden afgeleverd in 1955 en hebben dienst gedaan tot 1965. Ze kregen de registraties L-1 t/m L-20.
Het toestel van het NMM met registratie L-11 werd op 18 januari 1956 afgeleverd en op 7 juli 1964 afgeschreven. Het toestel heeft dienst gedaan op de basisvluchten van de Vliegbases Twente, Soesterberg en Ypenburg. Het toestel werd uitgeleend aan de Anthonie Fokkerschool te Den Haag. In 1979 werd het geruild met een Thunderstreak en kwam het terecht in het Militaire Luchtvaart museum. Het maakt nu deel uit van de collectie van het NMM. Het toestel heeft in totaal 1351 uur gevlogen.
Ontwikkeling:
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd duidelijk dat de rol van het propellervliegtuig voor een belangrijk deel zou worden overgenomen door vliegtuigen uitgerust met straalmotoren. Hogere snelheden en een uitgebreider instrumentarium stelden andere eisen aan de vliegeropleidingen. Fokker besloot, als één van de eerste vliegtuigfabrieken, een specifieke straaltrainer te ontwerpen waarbij, zoals bij de Fokker S-11 'Instructor', de leerling en de instructeur naast elkaar zaten. Op 19 mei 1951 maakte Gerben Sonderman, testvlieger bij Fokker, de eerste proefvluchten met het prototype.
De Fokker S-14 bij de Koninklijke Luchtmacht:
In 1952 nam de Nederlandse regering het besluit tot de aankoop van twintig lestoestellen van dit type voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu). Aflevering vond plaats tussen augustus 1955 en november 1956 en dit type bleef in dienst tot september 1967.
Aantal: 20
Eenheden: Jachtvliegschool, Conversievlucht 700 Squadron, Instrumentvluchten Soesterberg en Twenthe en Basisvluchten Ypenburg en Woensdrecht.
Bijzonderheden:
Vanwege de rechte vleugel kreeg het toestel al snel de bijnaam 'Plank'.
Op 20 oktober 1955 kwam Fokker testvlieger Gerben Sonderman om het leven toen hij met de L-4 neerstortte tijdens een demonstratie op Hagerstown, het vliegveld van de Fairchild-fabrieken in de staat Maryland.
Vanuit het buitenland bestond grote belangstelling voor deze trainer, maar tot aankopen is het niet gekomen. In het kader van het Amerikaanse MDAP (Mutual Defense Assistance Program) ontvingen nagenoeg alle NAVO-landen, waaronder ook Nederland, grote aantallen Lockheed T-33's.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Fokker S-14 Machtrainer met Klu registratie L-11
Fabrieksnummer 7356
Bewijs van inschrijving nummer 574
Totaal vlieguren 1351 ac/hrs.
18-01-1956 Gereed na opbouw en toegewezen van Fokker aan Woensdrecht.
05-03-1956 Overgevlogen naar Woensdrecht.
26-10-1956 Overgevlogen naar Twenthe.
11-03-1957 Landingsongeval cat.1.
24-08-1957 Vlieggereed.
14-09-1957 Voor modificatie toegewezen aan Fokker.
20-09-1957 Overgevlogen naar Fokker.
23-11-1957 Toegewezen aan Twenthe.
25-11-1957 Overgevlogen naar Twenthe.
13-12-1957 Overgevlogen naar DVVM 2 voor modificatie.
28-01-1958 Overgevlogen naar Twenthe.
21-07-1959 Taxi-ongeval cat.3. Tegen L-15 aangerekend.
01-10-1959 Toegewezen aan DVVM 2 voor IRAN.
05-10-1959 Overgevlogen naar DVVM 2.
08-02-1960 Gereed na IRAN en overgevlogen naar Soesterberg.
31-10-1960 Voor beschildering overgevlogen naar Fokker.
08-11-1960 Gereed na beschildering overgevlogen naar Soesterberg, dec 1960 naar Twenthe.
24-02-1961 Overgevlogen naar Ypenburg.
19-10-1961 Naar Soesterberg.
27-04-1962 Twenthe.
07-11-1962 Soesterberg.
10-07-1963 Twenthe.
07-10-1963 Soesterberg.
12-02-1964 Twenthe
21-04-1964 Ypenburg.
07-07-1964 Afgeschreven . Vliegtuig op leenbasis naar de Anthonie Fokkerschool, Den Haag.
1979 Geruild tegen een F-84F en naar Gilze-Rijen getransporteerd. Gereed gemaakt voor display in het Militaire Luchtvaart Museum.
1981 Naar Kamp van Zeist, Soesterberg
Bronnen: Fokker S-14 Machtrainer door Nico Braas/Willem Vredeling
Orgaan vrienden van het MLM "Spinner".
Dutch wrecks and relics door Wim Zwakhals