De Republic F-84F 'Thunderstreak' jachtbommenwerper met registratienummer P-226 van het 301 squadron Constructie nr. 53-6612
Jachtbommenwerper
Te zien in het museum:M17.01.33F.04
Republic F-84F 'Thunderstreak' JachtbommenwerperOntwikkeling:
In 1949 besloot de Republic Aircraft Corporation in de Verenigde Staten de F-84E 'Thunderjet' te voorzien van een vleugel, kielvlak en stabilo's in pijlstelling. Het doel van de wijzigingen was de prestaties van de F-84E aanzienlijk te verbeteren. In juni 1950 werd met een prototype de eerste vlucht gemaakt. Al direct bleek dat met die wijzigingen alleen die doelstelling niet zou worden gehaald, omdat de Allison J-35 straalmotor onvoldoende vermogen leverde. Vervanging door de sterkere Wright J-65 straalmotor betekende echter dat ook de romp volledig moest worden omgebouwd. Daardoor ontstond in feite een geheel nieuwe constructie. Dit had gevolgen voor het in productie nemen van de F-84F 'Thunderstreak', want pas in november 1952 koos de eerste productie F-84F het luchtruim.
De Thunderstreak bij de Koninklijke Luchtmacht:
Ter vervanging van de F-84G 'Thunderjet' ontving het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten van de Koninklijke Luchtmacht (KLu) in het kader van het Mutual Defense Assistance Program 180 F-84F's.
Nadat op 4 oktober 1955 de eerste vlucht met een F-84F bij de KLu was uitgevoerd, volgde op 9 december 1955 de formele overdracht van de eerste F-84F. Het 314 squadron werd in 1958 ingedeeld bij de Allied Command Europe Mobile Forces en oefende regelmatig in Denemarken en Noorwegen. In augustus 1956 werd het 316 squadron heropgericht en uitgerust met de Thunderstreak, maar anderhalf jaar later al weer opgeheven. Een zelfde lot onderging 313 squadron, dat op 1 januari 1959 zijn F-84F's overdroeg aan 312 squadron.
Vanaf maart 1965 werden de F-84F's van het 311 en 312 squadron vervangen door de Lockheed F-104G 'Starfighter'. In oktober 1966 volgde de officiële bekendmaking dat de overige F-84F's, nog enkele jaren operationeel zouden blijven vliegen bij het 314 en 315 squadron, voordat zij zouden worden vervangen door de Northrop NF-5A/B.
Op 21 december 1970 werd de laatste operationele vlucht met een KLu F-84F uitgevoerd.
Eenheden:
311, 312, 313, 314, 315, 316 squadron
Aantal: 180
Taken:
Jachtbommenwerper, tactische luchtsteun aan grondtroepen, vliegeropleiding (Operationele Conversie Cursus)
Bijzonderheden:
Van de 180 F-84F's werden er 103 per schip aangevoerd in de Merwedehaven van Rotterdam, die in de nachtelijke uren over de openbare weg naar Avio Diepen op Ypenburg werden gebracht. Daar werden ze vliegklaar gemaakt en daarna overgevlogen naar Volkel of Eindhoven. De overige 77 toestellen werden door Amerikaanse vliegers via Groenland en Schotland naar Volkel en Eindhoven overgevlogen via wat men noemde de 'High-Flight' (Hi-Flite) route.
De F-84F heeft bij de KLu in vijf demo-teams gevlogen. 'Dash-4' op Vlb Volkel van 1956-1959, in 1957 de 'Red Noses' van 314 squadron. 'Sandbag Diamond van 315 squadron 1963. 'Whiskey Four 67' van 314 squadron, maar aan het optreden van dit team kwam al na heel korte tijd een abrupt einde toen tijdens het oefenen op 5 juni 1967 één van de vliegers het leven verloor. In 1970 vloog het 314 squadron nog met het demot-team 'The Rascals'.
De F-84F werd ook voor fotoverkenning geproduceerd als RF-84F. De KLu ontving 24 toestellen van dit type, die waren ingedeeld bij het 306 fotoverkenningssquadron.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Na een 'Hi-Flite over de Atlantische Oceaan landde de P-226 op de Vlb Volkel en werd op 4 juni 1956 in dienst gesteld bij het 313 Squadron van het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten. Op 20 oktober 1970 werd het toestel op de Vlb Eindhoven uit dienst gesteld en overgebracht naar de Luchtmacht Electronische en Technische School in Deelen voor instructiedoeleinden. In 1985 werd de P-226 toegevoegd aan de collectie van het MLM, thans NMM.
Republic F-84F Thunderstreak.
Klu registratie P-226; Constructie nr. 53-6612
18-11-1955 Acceptance date.
07-05-1956 Overvlucht naar Volkel
04-06-1956 Ingedeeld bij 313 squadron en voorzien van squadron code TA-22.
05-01-1959 Voor groot onderhoud naar Avio Diepen.
18-08-1959 Naar Vliegbasis Eindhoven.
19-10-1964 Voor groot onderhoud naar Avio Diepen.
18-02-1965 Terug na groot onderhoud.
19-08-1966 Wederom naar Avio Diepen voor groot onderhoud.
01-02-1967 Terug van groot onderhoud.
20-10-1970 Afgeschreven en naar de LETS.
1985 Militaire Luchtvaart Museum