Northrop NF-5B 'Freedom Fighter' jachtbommenwerper / trainer met registratienummer K-4011
Jachtbommenwerper/ Lesvliegtuig
Te zien in het museum:M17.01.23E.03
Benaming: Northrop NF-5B 'Freedom Fighter' registratienummer K-4011 Lesvliegtuig / JachtbommenwerperDe NF-5B s de tweezits-trainerversie van de NF-5A jachtbommenwerper. Naast 75 NF-5A’s bestelde Nederland in 1967 bij Canadair ook 30 NF-5B trainers, die in 1972 de Lockheed T-33 hebben vervangen. De NF-5B’s waren vooral in gebruik bij 313 squadron op de Vliegbasis Twente, terwijl ook 314, 315 en 316 squadron enkele tweezitters in gebruik hebben. De registraties zijn K-4001 t/m K-4030
De K-4011 van het NMM is op 17 december 1970 afgeleverd en met de Highflight nr.2 overgevlogen naar Nederland. Het toestel werd toegewezen aan 316 squadron op de Vliegbasis Gilze-Rijen. Op 2 augustus 1982 haalde de K4011 als eerste NF-5 de 2500 vlieguren. In december 1987 werd het toestel afgeschreven en op 28 augustus 1987 overgedragen aan het Militaire Luchtvaart Museum omdat de conditie te slecht was om het te verkopen. Het toestel maakt nu deel uit van het NMM
Ontwikkeling:
In 1957 begon de Northrop fabriek onderzoek naar een goedkoop lichtgewicht gevechtsvliegtuig dat economisch inzetbaar en relatief eenvoudig te onderhouden was. Uit het basisontwerp ontwikkelde Northrop een trainer, de T-38 'Talon', waarin de Amerikaanse Luchmacht (USAF) al direct geïnteresseerd was en een jachtbommenwerper, de F-5 'Freedom Fighter'. Pas in mei 1958 gaf de USAF opdracht tot de bouw van prototypes.
De F-5 maakte op 30 juli 1959 de eerste testvlucht vanaf Edwards Air Force Base. Daarna raakte het project in een impasse totdat in oktober 1962 de Amerikaanse regering besloot de F-5 onder gunstige aanschaffingsvoorwaarden via het Military Assistance Program (MAP) aan vele niet-communistische landen aan te bieden. In 1970 hadden al 12 landen gebruik gemaakt van dit aanbod en had de F-5 haar vuurdoop ondergaan in Vietnam.
De NF-5 bij de Koninklijke Luchtmacht:
Nederland had in 1959 al belangstelling voor de F-5 getoond maar dat toestel voldeed niet aan de gestelde 'Multi Mission Fighter' eisen. Mede bepaald door de keuze van andere NAVO-landen koos Nederland voor de Lockheed F-104G 'Starfighter', maar ontving via het MDAP minder F-104G's dan waarop het gehoopt, waardoor de CTL-squadrons 314 en 315 langer operationeel moesten blijven vliegen met de F-84F. Ter vervanging van de F-84F en de Lockheed T-33 werden begin 1967 vijfenzeventig NF-5A's en dertig NF-5B's besteld bij Canadair. Deze fabriek had licentierechten verworven en omdat Northrop niet bereid bleek, de door Nederland gewenste modificaties aan te brengen werd de order geplaatst bij Canadair. In feite ontstond een geheel nieuw vliegtuig aangeduid als NF-5 (N voor Nederland). Op 5 maart 1969 rolde de K-3001 als eerste voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) bestemde NF-5A uit de productiehal van Canadair. De K-4001 (NF-5B) werd op 7 oktober 1969 aan de KLu overgedragen. Besloten werd de toestellen door luchtmachtvliegers onder de naam 'High Flight' naar Nederland te laten vliegen.
De NF-5 werd vervangen door de F-16. Vanaf 1985 kwam de uitfasering van overtollige NF-5's op gang en met de laatste vlucht van de K-3061 en de K-3069 op 4 april 1991 kwam een einde aan het gebruik van de NF-5 bij de KLu en tevens aan het gebruik van specifiek tactische jachtvliegtuigen door de KLu.
Taken:
tactische jachtbommenwerper, opleiding
Aantal: 30
Eenheden:
313, 314, 315, 316
Bijzonderheden:
Na de overdracht aan de Koninklijke Luchtmacht werden de NF-5's van Montreal overgevlogen naar de Canadese luchtmachtbasis Bagotville. Dit werd het startpunt van 20 High Flights. Tussen 7 november 1969 en 20 maart 1972 werden de 105 NF-5A's en B's van Bagotville (Canada), via Goose Bay (Labrador), Sønderstrøm (Groenland), Keflavik (IJsland) en Lossiemouth (Schotland), overgevlogen naar de Vliegbasis Twenthe, een afstand van 6.000 km.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Northrop NF-5B. Klu registratie: K-4011
17-1201969 Afgeleverd en met High flight nr.2 overgevlogen naar Nederland en overgedragen aan 316 squadron op de Vliegbasis Gilze-Rijen.
02-08-1982 als eerste NF-5 2500 vlieguren.
28-01-1987 egaal grijs gespoten.
12-1987 afgeschreven. Conditie te slecht voor eventuele verkoop.
28-08-1989 overgedragen aan het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg. Het toestel heeft de vleugels gekregen van de K-4008. De vleugels behoorden tot de weinige zaken die nog in luchtwaardige conditie verkeerden.
Dit vliegtuig maakte deel uit van 'High Flight Nr. 2' en landde op 17 december 1969 voor het eerst op Nederlandse bodem. Het was de eerste NF-5 die 2.500 vlieguren maakte en moest in december 1987 worden afgeschreven. Sinds 28 augustus 1989 maakt het deel uit van de collectie van het MLM. De vleugels werden verwisseld met die van de K-4008. Het toestel werd op 17 juni 1991 officieel overgedragen aan het museum.
Bronnen: De Northrop NF-5 door C.J. van Gent.
Dutch Military Aviation door Paul A. Jackson.
Archief Militaire Luchtvaart Museum