De Sud Aviation SE-3160 'Alouette III' Lichte transport helikopter met registratienummer A-465 van het Grasshopper demonstratieteam
helikopter
Sud Aviation SE-3160 Alouette III 'Grasshopper' A-465 Lichte transporthelikopterVan de Alouette III werden er in totaal 77 in gebruik genomen. 72 waren bestemd voor de Groep Lichte Vliegtuigen ten behoeve van inzet voor de landmacht. Daarnaast waren er 5 gekocht om te dienen bij de Search en Rescue eenheid van de luchtmacht. De toestellen werden in drie series aangekocht.
De eerste toestellen werden afgeleverd in 1964. De laatste serie van 27 stuks werd in licentie gebouwd bij de Fa. Lichtwerk te Hoogeveen. De toestellen zijn veelvuldig ingezet tijdens uitzendingen zoals in Tunesië, Irak, Joegoslavië , Cambodja en Bosnië. Het demonstratie team “The Grasshoppers” was een graag geziene gast op Open Dagen in Nederland en het buitenland. De laatste 4 Alouettes werden in 2015 uitgefaseerd.
De Alouette III van het NMM met registratie A-465 maakte deel uit van de derde serie gebouwd bij Firma Lichtwerk te Hoogeveen. Het toestel werd op 2 februari 1968 in dienst genomen . Op 23 januari 1996 werd het toestel overgedragen aan het Militaire Luchtvaartmuseum, en nu het NMM. Het heeft in totaal 5892.6 uur gevlogen
Ontwikkeling:
Al snel na het in productie komen van de Alouette II ging men bij Sud Aviation denken aan een groter toestel voor zeven personen. De Alouette III kreeg een forsere, bredere romp en bovendien een geheel gesloten achterstuk in plaats van het staalbuis framewerk van de Alouette II. Begin 1959 vloog de eerste Alouette III en startte de productie merendeels bestemd voor export. Dit type Alouette - de naam betekent Leeuwerik - is letterlijk naar alle hoeken van de aarde uitgevlogen. Het bedrijf Aérospatiale ontstond toen de laatste twee groepen genationaliseerde Franse vliegtuigfabrieken - Nord Aviation en Sud Aviation - werden samengevoegd.
Verreweg de meeste Alouette III's worden voor militaire doeleinden gebruikt, maar soms ook voor reddings- en ambulancevluchten.
De Alouette III bij de Koninklijke Luchtmacht:
Eind 1963 besloot het Ministerie van Defensie tot aanschaf van 77 helikopters van het type 'Alouette III', ter vervanging van de helikopters van het type Hiller OH-23 'Raven' en Sud Aviation 'Alouette II' en een deel van de Piper 'Super Cubs'. Met uitzondering van de vijf SAR Alouette III's werden de helikopters ingedeeld bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Zij waren eigendom van de Koninklijke Landmacht, maar de Koninklijke Luchtmacht (KLu) zorgde voor de infrastructuur en het vliegend en technisch personeel. De helikopters werden in twee series van respectievelijk 50 en 27 geleverd. De eerste twee landden op 31 juli 1964 op de Vlb Soesterberg en anderhalf jaar later waren alle helikopters van de eerste serie afgeleverd. De tweede serie werd in Nederland geassembleerd tussen oktober 1967 en juli 1969 door N.V. Lichtwerk in Hoogeveen. De GPLV was destijds belast met ondersteuning van operaties van het Eerste Legerkorps in voormalig West-Duitsland. Na de 'Val van de Muur' begin jaren '90 werd de 'Alouette III' nog wel ingezet in Turkije, Cambodja en voormalig Joegoslavië, maar de nieuwe omstandigheden (peace-enforcing en -keeping) stelden nieuwe eisen aan het type te gebruiken helikopter.
Vanaf 1993 werd het bestand 'Alouette III's' geleidelijk afgebouwd, totdat in juni 1998 de laatste negen toestellen op Vlb Soesterberg ingedeeld werden. Nog in 2004 werd een aantal daarvan gebruikt voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis.
Eenheden:
SAR, 298, 299 en 300 Squadron van de GPLV, 302 (interim) Squadron, Helikopter Vliegopleiding (HVO), Elementaire Tactische Helikopter Cursus (ETHC), Voortgezette Tactische Helikopter Cursus (VTHC), Groep Helikopters KLu (GpHKLu), Tactische Helikopter Groep KLu (THGKLu)
Taken:
Verkenning, verbinding, transport en gewondenvervoer, Forward Air Control,
Bijzonderheden:
De vijf SAR Alouette III's van de KLu, waren voorzien van opblaasbare drijvers voor het geval dat zij op het water zouden moeten landen. Deze toestellen waren uitgerust met een hijsinstallatie om drenkelingen aan boord te kunnen nemen. Tevens onderscheidden zij zich van andere Alouette III's door grote oranje vlakken en het opschrift 'RESCUE' op de romp. Vanaf eind 1993 werd de Alouette III SAR helikopter geleidelijk uitgefaseerd en vervangen door de Agusta AB 412SP.
In september en oktober1969 veroorzaakte wekenlange zware regenval enorme overstromingen in Tunesië, die aan meer dan 500 inwoners het leven kostte. De schade was onvoorstelbaar en eenheden van de Nederlandse strijdkrachten werden ter hulpverlening ingezet. Twee Alouette III's van de GPLV werden aan boord van Hr. Ms. 'Poolster' overgebracht naar Tunesië ter ondersteuning van hulpverleners.
'The Grasshoppers'
Ter gelegenheid van de Open Dag van de 60-jarige KLu werd op 30 juni 1973 dit demonstratieteam opgericht. In binnen- en buitenland maakte dit team furore met een indrukwekkende aerobatic show waarmee het diverse internationale prijzen in de wacht sleepte. Op 8 augustus 1995 vertoonden 'The Grasshoppers', in hun karakteristieke rood-wit-blauwe uitvoering, boven een sportveld bij het Militaire Luchtvaart Museum voor de laatste keer hun kunsten en werd één van de toestellen door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten overgedragen aan het MLM.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De 'Alouette III' met registratie A-465 werd na assemblage bij de N.V. Lichtwerk te Hoogeveen, op 2 februari 1968 in dienst gesteld. Het toestel vloog achtereenvolgens bij de GPLV de GpHKLu en de THGKLu en maakte deel uit van het demonstratieteam 'The Grasshoppers'.
De helikopter kwam,samen met de andere helikopters van ´The Grasshoppers´ op 8 augustus 1995 naar het MLM voor het geven van de laatste officiële demonstratie. Na afloop leverde de teamleider zijn toestel aan het MLM om te worden toegevoegd aan zijn collectie.
Foto´s
- Laatste demo
- Overhandiging aan Generaal Manderfeldt (SLH)
Geschiedenis Grasshoppers: uit Vliegende Hollander oktober 1995/6 blz. 18 en 19
De geschiedenis van het demonstratieteam gaat terug tot 1973. Dat jaar was de vliegbasis Deelen uitverkoren als plaats waar het zestigjarig bestaan van de luchtmacht gevierd zou worden met een Open Dag. De keus van hun thuisbasis vormde voor een aantal vliegers van 299 Squadron aanleiding om het jubileum luister bij te zetten met in formatie vliegende heli´s. Om de band met ´299´ zichtbaar te maken, tooiden ze zichzelf met de naam ´Grasshoppers´, het callsign van het squadron in het radioverkeer. Bovendien kregen de groene helikopters gele strepen op de romp, net als de sprinkhaan in het embleem van de eenheid. Voor dit destijds bijzondere schilderwerk werd alleen toestemming verleend op voorwaarde dat het na de Open Dag door de vliegers persoonlijk werd verwijderd…
Omdat dit een hele kluif bleek, werd een jaar later - toen de Grasshoppers opnieuw een Open Dag mochten opsieren - een soort folie op de romp van de wentelwieken geplakt. Ondanks het feit dat ze diverse malen met succes optraden, zou het tot 1978 duren voor ze ècht doorbraken. Een jaar later werden de Grasshoppers ten slotte ook door Den Haag erkend als officieel demonstratieteam en sindsdien was het kwartet bijna niet meer weg te denken bij luchtvaartshows in binnen- en buitenland.