De Sud Aviation SE-3130 'Alouette II' helikopter met registratienummer H-4 en Constructienummer 1753
helikopter
Benaming: Sud Aviation SE-3130 Alouette II Lichte transport helikopterTen behoeve van de op te richten reddingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht werden in 1959 zes Alouette II helikopters aangeschaft. Later werden er nog twee aangekocht om de twee die naar Nieuw-Guinea uitgezonden waren te vervangen. Ze kregen de registraties H-1 t/m H-8.
Ze waren als Alouette-vlucht ingedeeld bij 298 squadron op de Vliegbasis Ypenburg. De Alouettes II werden in 1966 vervangen door 5 Alouettes III.
De Alouette II met registratie H-4 is oorspronkelijk afkomstig van het Lichte Vliegwezen van de Belgische Landmacht. Het toestel heeft dienst gedaan van 1962 tot 1992. Het toestel is geruild met een Nederlandse F-84 Thunderjet. In Belgische dienst had het toestel een skid-onderstel terwijl de Nederlandse Alouette II een wielonderstel had. Op de Vliegbasis Soesterberg is het van een wielonderstel voorzien en Nederlandse kleuren gespoten. Gekozen is voor de registratie H-4 omdat met de H-4 in Nieuw-Guinea een Huntervlieger was gered.
Ontwikkeling:
Al sinds 1934 voerde de Société Sud Aviation in Frankrijk proefnemingen uit met roterende draagvlakken, zoals met autogyro's. Na de Tweede Wereldoorlog werden de proefnemingen voortgezet met als resultaat de 'Djinn agricopter', geschikt voor het besproeien van landbouwgewassen en een lichte helikopter, geschikt voor meerdere doeleinden, de SE-3120 Alouette I.
In 1953 werden de proefnemingen met dit type succesvol afgesloten. Direct daarna werd begonnen met de ontwikkeling van de SE-3130 Alouette II, die met een gasturbinemotor werd uitgerust. Het prototype van de Alouette II maakte in maart 1955 zijn eerste vlucht en werd ontwikkeld voor zowel militair als civiel gebruik.
De Alouette II bij de Koninkijke Luchtmacht:
Nadat tijdens een oefening in 1958 was gebleken dat de Hiller H-23B in geen enkel opzicht voldeed aan de eisen die aan Sea Air Rescue helikopters werden gesteld, werd een commissie benoemd voor de evaluatie van drie mogelijke kandidaat reddingshelikopters. De Franse Alouette II van Sud Aviation kreeg de voorkeur van de commissie.
Eind 1958 werd de Search air Rescue/Tactical Air Rescue-vlucht (SAR/TAR) opgericht met als taak het opsporen en redden van vliegers die voortijdig hun toestel hadden moeten verlaten. De SAR/TAR werd ingedeeld bij 298 Squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) op Vlb Ypenburg. Eind maart 1959 werden de eerste twee Alouettes door vliegers van de Koninklijke Luchtmacht (KLu) van Le Bourget bij Parijs naar Ypenburg overgevlogen. In april 1959 werd de SAR/TAR-vlucht operationeel en arriveerde voor de eerste keer een Alouette II op Terschelling.
Ter compensatie voor de twee naar Nieuw-Guinea overgebrachte Alouette II's bestelde Nederland in 1960 nog twee helikopters van dit type, die in mei 1961 op Vlb Ypenburg werden afgeleverd.
In de loop van 1966 werden de Alouette II's van de SAR/TAR-vlucht opgevolgd door vijf Alouette III's. De uit dienst gestelde helikopters werden verkocht aan een firma in Frankrijk.
Eenheden:
SAR/TAR onderdeel van 298 squadron GPLV, Basisvlucht Vlb Ypenburg
Taken
Reddings- en verbindingshelikopter, spoedvervoer patiënten van de Waddeneilanden naar ziekenhuizen op het vaste land.
Bijzonderheden:
De lier- of hijsintallatie, de 'hoist', was aan de linkerzijde boven de cabine bevestigd en werd pneumatisch aangedreven vanaf de motor.
Op 30 september 1959 vond de eerste echte redding uit zee plaats. Zesendertig minuten nadat een vlieger uit zijn Hawker Hunter had moeten springen wegens motorstoring, landde de Alouette met de vlieger op de Vlb Leeuwarden.
Tegelijk met Hawker Hunter straaljagers van het 322 Squadron werden twee Alouette II helikopters, ter verzorging van de SAR-taak vanaf Biak, aan boord van Hr. Ms. 'Karel Doorman' overgebracht naar Nieuw-Guinea. Nadat eind 1962 het bestuur over Nieuw Guinea door Nederland was overgedragen aan de Verenigde Naties, keerden de Hunters en ook de twee Alouette II's naar Nederland terug.
In 1962 kregen de helikopterbemanningen van de in Nieuw Guinea gestationeerde Alouette II's les in deklandingstechnieken en maakten aansluitend daarop met succes een aantal landingen op het helikopterdek van het S-fregat Hr. Ms. 'Evertsen'.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Sud Aviation SE3130 Alouette II.
Museum registratie H-4
Constructienumer 1753
Call sign OTA-AV
Registratienummer A29
In dienst bij de Belgische Landmacht op 06-06-1962.
Uit dienst 01-01-1992
Vervoerd van Butzweilerhof naar Saffraanberg op 26-05-1992
Vervoerd van Saffraanberg naar Florennes
De Alouette werd op 08-12-1992 afgeleverd op de Vliegbasis Soesterberg en was bestemd voor het Militaire Luchtvaart Museum. Het toestel was uitgerust met motor Artouste IIC6 nr. 1127 Het toestel was geruild voor een F-84E Thunderjet met de registratie K-6/TP25.(zie ruil overeenkomst KML/SAE/CE-116/92).
Op de Vliegbasis Soesterberg is het toestel door personeel van het Logistieke Squadron verbouwd tot een uitvoering zoals die in gebruik is geweest bij de Koninklijke Luchtmacht en kreeg de registratie H-4. De betrokken personeelsleden waren Aoo Marcel Smit, Sgt1 Wout Krüter en Sgt1 Max van Kleef. Verder was de bijdrage van de metaalbewerker Gerard Lampe substantieel. Gebruik werd gemaakt van Alouette III onderdelen om het landingsgestel te reproduceren. Nederland was een van de weinige gebruikers van een wielonderstel op de Alouette II. De Belgische Alouettes waren voorzien van z.g.skids. De hijsinstallatie is eveneens afkomstig van de Alouette III.
De reden waarom gekozen is voor de registratie H-4 is omdat met het originele toestel een Hunter vlieger gered is in Nieuw Guinea. De originele H-4 maakte later deel uit van de aanschaf van vijf Alouettes III voor de S.A.R. waarbij het toestel ingeruild werd. Het toestel in december 1994 in deze staat overgedragen aan het Militaire Luchtvaart Museum.
Foto's:
SLH 'Boven de Wadden' p. 18, 1961 Hoistoefeningen in samenwerking met het VOTC op de Vinkeveense Plassen.
SLH 'Boven de Wadden' p. 27, Een zogenaamde 'blister' als hangaar