Een Fokker C.V met registratie 631 in luchtgevecht met een Messerschmitt Bf-109 jachtvliegtuig 12 mei 1940 - Fokker CV "HUBOBE"
schilderij
Tegen een Duitse jager kon men met een verkenningstoestel weinig uithalen, maar laag vliegen kon wel een uitkomst bieden. Het zogenaamde HUBOBE: “huisje, boompje, beestje vliegen” was hierbij een uitermate geschikte tactiek. Vlakbij het doel klimmen naar driehonderd meter, je bommen afwerpen en dan in duikvlucht weer naar beneden en proberen om op tien meter hoogte je basis weer te bereiken.Aan de Grebbelinie zou de Fokker C.V in mei 1940 relatief vaak te zien zijn. De oude toestellen vlogen 16 sorties naar de linie, waarvan 13 naar de Grebbeberg en omgeving.
11 mei: 612, 646 Vak IV.LK; 592, 639 Elst; 619, 645 Arnhem; 612 vak IV.LK
12 mei: 631, 645 Arnhem; 594, 612, 645, 650 Wageningen; 592, 605, 619 Wageningen
Oranje driehoek op Nederlandse vliegtuigen
In oktober 1939 werd het nationaliteitsteken (‘roundel’) op Nederlandse militaire vliegtuigen veranderd. Daar was een goede reden voor. Op 13 september 1939 was namelijk een vliegtuig van de Marine Luchtvaartdienst de Fokker T.VIIIw R-5 ten noorden van Ameland door een Duits watervliegtuig neergeschoten. Het excuus was dat de Nederlandse herkenningstekens te veel leken op die van Frankrijk en Groot-Brittannië, waarmee Duitsland inmiddels in oorlog was. De Nederlandse militaire vliegtuigen werden daarom begin oktober van hun rood-wit-blauwe cirkels met oranje middenstip ontdaan en voorzien van grote oranje driehoeken, omgeven door een tien centimeter zwarte rand. Ook het richtingsroer werd oranje-zwart geschilderd.
Na de Tweede Wereldoorlog keerde de rood-wit-blauw-oranje roundel terug op de Nederlandse toestellen.