Verkenningsvliegtuig Piper L-18C 'Super Cub' met KLu registratienummer R-87 en U.S.A.F. serial: 53-4785 Piper nr: 18-3185 Frame nr: 18-3188
verkenningsvliegtuig
Benaming: Piper L-18C Super Cub verkenningsvliegtuigIn 1952 werden 59 Pipers L-18C geleverd onder het MDAP (Amerikaanse militaire hulp) programma. Ze werden ingedeeld bij het 298 squadron in 1952 en 299 squadron in 1956 van de Groep Lichte Vliegtuigen. De registraties waren R-30 t/m R-88. Ze werden in de jaren 1966-1967 opgeslagen of doorgegeven aan Noorwegen.
Ontwikkeling:
In 1931 ontwikkelden de Taylor Aircraft Corporation, opgericht door Taylor en Piper, een hoogdekker met de naam 'Cub'. Het vergaarde - door zijn lage prijs, eenvoud van constructie, onderhoud en bediening - al gauw een ongekende populariteit. In 1937 nam Piper de bezittingen over en werd de naam gewijzigd in Piper Aircraft Corporation. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de 'Cub' gebruikt voor het onderhouden van verbindingen en als verkenningsvliegtuig. Het kreeg de militaire registratie L-4 en, naast enkele andere, de bijnaam 'Grasshopper'. In 1949 introduceerde Piper de PA-18 'Super Cub'.
De 'Piper Super Cub' bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Een van de karakteristieke militaire lichte vliegtuigen, waarvan drie versies bij de Koninklijke Luchtmacht (Klu) dienst hebben gedaan, is ongetwijfeld de Piper Super Cub geweest. Vanaf december 1952 kwam, in het kader van het Mutual Defense Assistance Programme (MDAP) ter vervanging van de sterk verouderde Austers, de levering van de 'Super Cub' op gang. Ze werden toegewezen aan de Squadrons van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV).
In eerste instantie werden toestellen geleverd van het type L-18C (met een 90 pk motor), maar vanaf 1955 kwam de levering op gang van toestellen van het type L-21, uitgerust met een 135 pk motor. Vanaf mei 1956 kon de leerling-vlieger op de Piper Super Cub het Klein Militair Brevet (de zgn. blauwe wing) behalen bij de Lichte Vliegopleiding (LVO). Om reservevliegers de gelegenheid te bieden hun vliegvaardigheid met de 'Super Cub' op peil te houden, mochten zij een beperkt aantal dagen, meestal in het weekend, terug komen bij het squadron dat de zogenaamde 'maandvlucht' verzorgde. In oktober 1976 werden de laatste 'Super Cubs', na 24 jaar trouwe dienst, vervangen door de MBB Bö-105 Bölkow helikopter en van de sterkte afgevoerd.
Eenheden: GPLV (298, 299, 300, 301 en 302 Squadron), LVO,
Aantal: L-18C - 59 toestellen
L-21A - 17 toestellen
L-21B - 86 toestellen
Taken: Licht transport- en verbindingsvliegtuig, lesvliegtuig, artillerieverkenner
Bijzonderheden:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontving het Wapen der Militaire Luchtvaart van het KNIL (ML) twee Taylorcraft L-2M toestellen en vloog daarmee in Australië bij het Netherlands East Indies Personnel and Equipment Pool Squadron. In 1946 en 1947 ontving de ML in totaal 79 toestellen van het type Piper L-4J, die consequent werden aangeduid als Piper Cubs.
De toestellen kwamen in dienst bij het 17 Verkenning en Artillerie Waarneming Squadron (17 VARWA), de Elementaire Opleidingsschool (EOS) en de 1e Artillerie Verkenningafdeling (1 ARVA), het later 6 ARVA. Veel toestellen werden bij de soevereiniteitsoverdracht overgedragen aan de Luchtmacht van de Republiek Indonesië.
In Nederland gebruikte de Klu vanaf eind 1952 de van de L-4J afgeleide Piper L-18C Cub.
Van het type L-21A werden er 17 afgeleverd, waarvan een aantal werd omgebouwd tot de L-21B versie
In totaal zijn bij de KLu 192 'Super Cubs' in gebruik geweest. Aan het einde van hun loopbaan was een aantal toestellen al overgedragen aan de basisvluchten van diverse vliegbases en voor het opslepen van zweefvliegtuigen. Om interesse voor de luchtvaart en de KLu op te wekken werd aan zweefvliegclubs gelegenheid geboden gebruik te maken van de faciliteiten die een vliegbasis kan bieden.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De Piper L-18C met registratie R-87 kwam in 1957 in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht en had daarvoor bij de Belgische luchtmacht gevlogen. Dit toestel is gebruikt tot 1967 waarna het n de collectie kwam van het MLM, en nu het NMM.
Piper Super Cub L-18C.
Klu registratie: R-87
U.S.A.F.serial: 53-4785
Piper nr: 18-3185
Frame nr: 18-3188
Registratie Belgische leger; OL-LIII
29-04-1957 Afgeleverd aan de Klu.
01-04-1959 Testvluchten na assemblage.
11-10-1966 tot 17-01-1967 In dienst van de GPLV (Groep Lichte Vliegtuigen).
In opslag.
Augustus 1967 toegevoegd aan de museum collectie.
Mei 1969 werd in overgenomen om het vliegtuig weer in dienst te nemen en werd daatoe overgedragen aan DVM.
09-06-1969 Definitief opgenomen in de collectie van het MLM.
Vlieguren; onbekend.
Het Militaire Luchtvaart Museum beschikt over twee toestellen in zijn collectie.
12-2014 Depot NMM
Bronnen: Dutch Super Cubs door Herman Dekker