De Havilland DHC-2 Canada 'Beaver' transportvliegtuig met registratienummer S-6 en US-Fiscal Year-nr. 55-4582 Constructie-nummer 959
transportvliegtuig
De Havilland DHC-2 'Beaver' transportvliegtuigOntwikkeling:
Deze metalen hoogdekker werd in 1947 ontwikkeld door De Havilland Canada Limited, in Canada. Dit veelzijdige toestel werd ontworpen voor het vervoer van goederen en passagiers in de ruige 'bush'-gebieden van Noord-Canada, waarbij het gebruik moest kunnen maken van korte start- en landingsbanen.
De 'Beaver' bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Ter vervanging van de sterk verouderde DH-89B Dominie ontving de Koninklijke Luchtmacht (Klu), in het kader van het Mutual Defense Assistance Program (MDAP), eind 1956 negen DHC-2 'Beavers'. Ze werden ingedeeld bij het toen nog op Valkenburg gestationeerde 334 (Transport) Squadron om ten behoeve van de Koninklijke Landmacht, "eigenaar" van de toestellen, lichte transporttaken uit te voeren. In oktober 1966 werden de 'Beavers' ingedeeld bij 300 Squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Net als daarvoor de 'Dominie' en de 'Auster' werd de 'Beaver' gebruikt voor het vervoer van post en passagiers van en naar de Waddeneilanden. Op 1 september 1974 eindigde de militaire loopbaan van de 'Beavers'.
Eenheden:
300 Squadron, 334 Squadron
Taken:
Transport, vervoer van passagiers, vervoer van zieken en gewonden.
Bijzonderheden:
In de laatste fase van hun militair bestaan is een aantal toestellen gebruikt op verschillende bases van de Klu voor het uitvoeren van lichte vrachtklusjes bij de zogenaamde 'basisvlucht'
Bij de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vliegt nog een DHC-2 'Beaver'.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De Beaver met registratie 'S-6' arriveerde op 20 november 1956 aan boord van het USS ''American Hunter'' in Nederland. Na uit dienststelling ging het voor instructiedoeleinden naar de Anthony Fokkerschool. Enkele jaren later werd het opgenomen in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum