Gloster Meteor F.Mk.8 jachtvliegtuig met registratienummer 7E-5 (I-207) c/n 6511
jachtvliegtuig
Gloster Meteor Mk.8 Jachtvliegtuig/Luchtverdedigingsjager bij het Commando LuchtverdedigingTussen 1951 en 1954 werden in totaal 160 Gloster Meteors Mk.8 afgeleverd. Vijf exemplaren waren afkomstig van de Royal Air Force en 155 exemplaren werden bij Fokker in licentie gebouwd. Ze werden ingedeeld bij 7 operationele squadrons; 322 t/m 328 squadrons op de Vliegbases Leeuwarden en Twente. De Mk.8’s zijn in gebruik geweest tot 1958. De Mk.8 was in tegenstelling tot zijn voorganger de Mk.4 uitgerust met een Martin-Baker schietstoel.
Ontwikkeling:
Al in 1934 startte kapitein Frank Whittle, officier bij de Royal Air Force (RAF), met de ontwikkeling van een vliegtuig dat werd voortgestuwd door straalaandrijving. In samenwerking met Gloster kwam de Gloster 'Pioneer' tot stand, het eerste Britse straalvliegtuig dat op 15 mei 1941 de eerste straalvlucht in de Britse luchtvaartgeschiedenis maakte. De productie van de Gloster Meteor F. Mk. 1 kwam pas op gang nadat Rolls-Royce, op basis van de 'Whittle'-turbojet, de Rolls-Royce 'Welland' had ontwikkeld. Vanaf eind juli 1944 werden de eerste toestellen van dit type met succes boven Engeland ingezet tegen de Duitse V-1's. Na de Gloster Meteor F. Mk. 1 volgde de ontwikkeling van de Gloster Meteor F. Mk. 3, voorzien van de Rolls-Royce 'Derwent 1' straalmotor en de Gloster Meteor F. Mk. 4 met de Rolls-Royce 'Derwent 5'.
Gloster zette de ontwikkeling van de Meteor voort met de eerste vlucht in oktober 1948 van de F. Mk. 8. Deze versie was voorzien van twee Rolls-Royce 'Derwent 8' straalmotoren, een meter langere romp, een schietstoel, een nieuw cockpitdak en anders gevormde verticale staartvlakken. De opvolger van de Mk.4 werd de F.Mk.8 die langer was en een flinke verbetering van de vroegere Meteor. Zo zat er een schietstoel in, werd de staart gemodificeerd en was deze versie snel herkenbaar omdat de "bumper fairing" niet meer onder de staart zat . Deze F.mk.8 variant werd vanaf mid 1950 in licentie door Fokker gebouwd voor Nederland en Belgie. Door Fokker, op de Papaverweg in Amsterdam-Noord. Aviolanda in Papendrecht maakte onderdelen en uiteindelijk werden circa 300 Meteors voor de luchtmachten van Nederland en Belgie gebouwd (nog los van de extra 30 die in het Belgische Gosselies werden geassembleerd). Deze licentiebouw opdracht was belangrijk voor Fokker als herstart na de oorlog; (het had een haar gescheeld of Fokker was niet ondersteund door de Nederlandse Regering eind jaren veertig waarbij men bij een zelfscheppende industrie vraagtekens zette).
De eerste Meteor F.mk.8 werd oktober 1950 door Fokker formeel afgeleverd en ze vervingen vaak de eerdere mk.4 bij de KLu. De motorgondel-lengte was in het begin lange variant met kleine inlaat. Later was de gondel voor de vleugel korter met een grotere inlaat en waarschijnlijk was dat een modificatie die minder weerstand dan wel grotere stuwdruk gaf.
Meestal vloog de Meteor met de belly tank met brandstof. Er werd ook een proef gedaan met een bellytank met raketten maar dat was blijkbaar geen succes.
Diverse oefeningen ook in NATO verband vonden plaats zoals excercises Cupola in augustus 1950 en later Ombrelle, Cirrus, Coronet. Soms kregen de kisten dan een apart kleurtje op de neus.
De Gloster Meteor bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Nadat in 1949 de snellere en betere Gloster Meteor Mk. F.8 beschikbaar kwam, werd al in 1952 begonnen met de uitfasering van de Gloster Meteor Mk. F.4's. Het 323 Sqaudron heeft als laatste luchtmachtonderdeel in 1954 de F.4's vervangen door de Gloster Meteor F. Mk. 8. In totaal ontving de Koninklijke Luchtmacht (Klu) 155 toestellen van dit type. In de jaren '50 was een nieuw vliegtuigtype slechts een kort leven beschoren, omdat de ontwikkelingen elkaar in snel tempo opvolgden. In 1956 begon de vervanging al door de Hawker Hunter.
Eenheden: 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328 Squadron
Aantal: Mk.8 160 stuks ; kenmerken I.90-I.94 (Gloster), en I.101-I.255 (Fokker productie 155 stuks)
Vijf Gloster Meteors F. Mk. 8 werden door de Klu overgenomen van de Royal Air Force (I.90-I.94)
Belangrijk voor de Nederlandse vliegtuigindustrie was dat de toestellen voor de Nederlandse en de Belgische Luchtmacht in licentie gebouwd mochten worden. De laatste kwam begin april 1954 bij Fokker van de productieband.
In 1953, tijdens de feestelijkheden rondom het 40-jarig jubileum van de militaire luchtvaart in Nederland, presenteerde het 327 Squadron van de Vliegbasis Leeuwarden voor het eerst het stuntteam 'Ruiten Vier' met vier Meteors F. Mk. 8. Ook het 328 Squadron op de Vliegbasis Soesterberg had een eigen stuntteam met dit type toestel onder de naam 'The Jet Pipes'.
Het toestel in de collectie van het NMM:
De Gloster Meteor met registratie 7 E-5 is in werkelijkheid de I-207. Het toestel werd in gebruik genomen op 28 mei 1953 door 325 squadron op de Vliegbasis Twente. Op 12 september 1956 werd het toestel overgedragen aan 323 squadron op de Vliegbasis Leeuwarden. Op 5 november 1968 is het toestel overgedragen aan het Militaire Luchtvaart Museum. Het toestel heeft 1049 uur gevlogen.
Gloster Meteor Mk.8.
Klu. Registratie: I-207
7 E-5 registratie is fake.
Heeft gevlogen met de squadron codes 9I-16, 9I-4, Y9-24 en Y9-16.
Gebouwd bij Fokker c/n 6511
24-03-1951 Ingevlogen door Moll.
28-05-1953 Overgedragen aan 325 sqn op Twenthe. Sqn registratie (I-16).
29-09-1953 Nieuwe registratie 9I-4.
29-09-1954 Single engine landing.
17-04-1956 Naar Fokker voor groot onderhoud.
12-09-1956 Naar 323 squadron Leeuwarden. Squadronregistratie Y9-24.
07-1957 Nieuwe registratie Y9-16.
21-11-1957 Harde landing na de start als gevolg van ijsafzetting op één vleugel waardoor A-symmetrische lift ontstond en het vliegtuig tijdens de aanloop over één vleugel wegdraaide.
1959 Ingezet als snuffelvliegtuig om radioactiviteit te meten.
16-09-1959 Laatste landing. Vlieguren totaal: 1049.59.
12-59/01-60 Gerestaureerd en monument op leeuwarden.
05-11-1968 Naar Woensdrecht en opgenomen in de collectie van het MLM.
1971 Uitgeleend aan het Aviodome.
1986 Opslag op Gilze-Rijen en daarna in opslag op Vlb. Soesterberg.
12-2014 Depot NMM