Les- / Transportvliegtuig Beechcraft T-7 Navigator ex PH-UDT (c/n A-472) museum registratienummer G-10
Les- / Transportvliegtuig
Benaming: Beechcraft T-7 Navigator Lesvliegtuig/transportvliegtuigOntwikkeling:
De Beechcraft T-7 'Navigator' is, evenals de AT-11 'Kansan' ontwikkeld uit de Beechcraft 18. Dit type was ontworpen volgens de filosofie van begin jaren '30. Dit hield onder andere in dat een modern tweemotorig vliegtuig een richtingsroer moest hebben achter iedere motor voor een optimale effectiviteit van de besturing. De eerste vlucht vond plaats op 15 januari 1937. De T-7 'Navigator' werd gebruikt als trainingstoestel voor vliegers, navigators en telegrafisten. De AT-11 Kansan werd gebruikt als trainingstoestel voor bommenwerperbemanningen en was uitgerust met een transparante neussectie, een bommenruim, bommenrekken en voorzieningen voor het plaatsen van machinegeweren voor het trainen van boordschutters.
De 'Beechcraft' bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn bij de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) te Jackson in de Verenigde Staten van Amerika, 24 AT-11 'Kansan' toestellen in gebruik geweest.
In het kader van het Mutual Defence Assistance Program (MDAP) ontvingen de Luchtstrijdkrachten in 1950 de eerste van in totaal 28 toestellen van het type Beechcraft T-7 'Navigator'. De toestellen werden in kratten verpakt per scheepslading aangevoerd en geassembleerd bij Avio-Diepen. Zij dienden ter vervanging van de Avro Anson en de Airspeed Oxford. De T-7's hebben bij de KLu gevlogen bij de instructie-groep Gilze-Rijen, de aanvullende vliegopleiding op tweemotorige vliegtuigen (AVOT) op de vliegbasis Twente, de Transport Vliegtuigafdeling (TRANSVA) en later bij het 334 squadron op de Vliegbasis Ypenburg.
In 1954 nam de Marineluchtvaartdienst (MLD) zes Beechcraft SNB-5 'Navigators' onder de typeaanduiding TC-45J over van de Amerikaanse Marine.
In 1957 zijn de meeste weer teruggegeven aan Amerika. De laatste Beechcraft van de Klu werd van de sterkte afgevoerd in 1959, die van de MLD in 1974.
Eenheden:
RNMFS, Aanvullende vliegopleiding op tweemotorige vliegtuigen (AVOT), Transva, 334 Squadron, Vliegtuigsquadron 5 (VSQ5).
Aantal:
28 T-7 Navigator bij LSK/Klu
6 SNB-5 Navigator bijde MLD
Taken:
Lesvliegtuig voor opleiding van vliegers voor meermotorige vliegtuigen, voor navigatoren en telegrafisten. Transport.
Het toestel in de collectie van het NMM:
Tussen juni 1950 en maart 1952 werden er 28 Beechcrafts geleverd door Amerika om toekomstige Meteorvliegers de eerste ervaring op tweemotorige vliegtuigen te geven. De toestellen kregen de registraties G-1 t/m G-28. Ze waren gestationeerd op de Vliegbasis Gilze-Rijen. Ze hebben dienst gedaan tot 1957.
De Beechcraft met registratie G-10 heeft oorspronkelijk dienst gedaan bij de Rijksluchtvaartschool op de Vliegbasis Gilze-Rijen en Vliegveld Eelde. Het toestel werd op 30 december 1948 afgeleverd en vloog met de registratie PH-UDT. Het heeft dienst gedaan tot 27 september 1969 en werd daarna naar de Vliegbasis Gilze-Rijen vervoerd voor langdurige opslag. Later werd het toestel in Luchtmachtkleuren gespoten en kreeg het de registratie G-10. Het werd tentoongesteld in het Militaire Luchtvaartmuseum. Momenteel is het in opslag bij het NMM.