Lockheed T-33A (T-bird) lesvliegtuig / trainer met registratienummer M-5 en constructienummer 580-6812, ex USAF serienummer 51-9028
Lesvliegtuig
Benaming: Lockheed T-33A 'T-bird' M-5 LesvliegtuigTegelijkertijd met de Thunderjets werden aan alle betrokken landen lesvliegtuigen van het type Lockheed T-33 geleverd. Nederland kreeg 47 van deze toestellen vanaf 1952. Tevens werden er nog 6 geleverd als fotoverkenner met de aanduiding RT-33A. De registraties waren M-1 t/m M-47 voor de T-33A en M-101 t/m 106 voor de RT-33A. Later werden nog 11 T-33A’s aangekocht door Nederland en deze kregen de registraties M-48 t/m M58. Ze waren in dienst bij diverse basisvluchten, op de Vliegbasis Volkel en bij het 313 squadron op de Vliegbasis Woensdrecht. Bekend was het demonstratieteam “Whiskey Four”. In 1956 kwam hier een einde aan nadat twee T-33’s tegen elkaar waren gebotst. De T-33 is tot 1972 in gebruik geweest.
De T-33 met de registratie M-5 was in gebruik van 25 juni 1953 tot 2 juni 1972. Het toestel heeft 4568 uur gevlogen en dienst gedaan bij de basisvluchten van Soesterberg, Volkel, Deelen, Eindhoven, Leeuwarden en bij 313 squadron op Woensdrecht.
De T-33 met registratie M-50 was één van de toestellen die in 1964 van de USAF gekocht werden. Ook dit toestel heeft bij diverse basisvluchten en vliegopleidingen dienst gedaan. In 1972 werd het aan de Anthonie Fokkerschool uitgeleend en is uiteindelijk via het ROC Hoofddorp in het depot van het NMM terecht gekomen.
Ontwikkeling:
Met de Me-262 in Duitsland en de Gloster Meteor en de De Havilland "Vampire" in Engeland als eerste operationele straaljagers, konden de VS niet achterblijven.
De eerste Amerikaanse poging, de Bell P-59 "Airacomet", viel evenwel niet in goede aarde.
In januari 1944 onderging de XP-80 van Lockheed zijn luchtdoop en midden 1945 rolden de eerste productie-uitvoering van de F-80A "Shooting Star"van de band. Met de invoering hiervan ontstond direct behoefte aan een opleidingsvliegtuig. Daartoe werd een standaard F-80C omgebouwd en al in 1948 ging het als T-33 in productie. Wereldwijd was de belangstelling erg groot en Canada en Japan besloten de trainer in licentie te bouwen.
De 'T-33' bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Met de komst van Amerikaanse straaljagers bij de Leger-Luchtmacht Nederland ontstond ook de behoefte aan een Amerikaanse straaltrainer. In het kader van het Mutual Defence Assistance Program arriveerde in augustus 1952 de eerste van de in totaal 60 toestellen op de Vlb Volkel. Daarmee ging de KLu de opleiding voor straaljagervlieger verzorgen bij het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten in de daaropvolgende twee decennia. In oktober 1966 werd beslist dat de T-33A zou worden afgelost door nieuw aan te schaffen toestellen van het type Northrop NF-5B. In mei 1972 werden de T-birds, na bijna twintig jaar trouwe dienst uit de vaart genomen en overgedragen aan Griekenland, Turkije en Ethiopië.
Eenheden: Nr. 2. Instruktie Squadron, Transitie Vliegopleiding,
Taken: Vliegeropleiding, fotoverkenning
Aantal: 63 stuks (+5 voor onderdelen)
Bijzonderheden:
Van xxx tot november 1958 vloog bij het 313 Squadron op de Vliegbasis Volkel een demo-team met de naam 'Sky Sharks'. Op de neus van de vliegtuigen was een haaienbek geschilderd, op de staart een rugvin en op de luchtinlaten een oog.
Befaamd was begin jaren '60 het demo-team 'Whisky-Four', dat internationaal furore maakte, en de 'demo' met T-birds uitvoerde. In 1959 startte het demo-team met de Lockheed T-33A. In 1965 kwamen twee vliegers om het leven toen zij op hun thuisbasis Woensdrecht, tijdens een demonstratie, met elkaar in aanraking kwamen. Op 6 oktober 196 vloog het team voor het laatst met T-33's.
De naam 'Whisky Four' leefde voort in de naam van het demo-team 'Whiskey Four 67' dat in 1967 werd opgericht en met de Republic F-86F Thunderstreak vloog.
Vanaf mei 1955 kon het 306 fotoverkenningssquadron beschikken over twee RT-33A's.
Daarin 0was op de plaats van de tweede stoel een extra brandstoftank gemonteerd, waarop de electronische apparatuur werd geplaatst. In de aangepaste neussectie bevonden zich vier camera's. In 1955 arriveerden twee toestellen, waarvan er in 1959 één verloren ging. Dit toestel werd vervangen, zodat er drie RT-33A's bij de KLu hebben gevlogen.
In de collectie van het NMM:
Lockheed T-33A 'T-bird' M-5 c/n 6812, ex USAF 51-9028
In dienst 25-06-53 (overgevlogen vanuit Kastrup),
uit dienst 02-06-72
Gevlogen met registraties TR-028, TR-5, M-5
Vlieguren bij de KLu: 4568 uur