Het Taylorcraft 'Auster' Mk. III verkenningsvliegtuig met registratienummer MZ-236, C/n 350
verkenningsvliegtuig
Taylorcraft Auster Mk.3 verkenningstoestel registratienummer MZ-236In 1944 werd in Engeland het No. 6 Dutch Auster squadron opgericht dat in 1945 ging vliegen met 20 Austers Mk.3. Na de oorlog gingen deze vliegtuigen over naar de Luchtstrijdkrachten, die ze nog jaren gebruikte als licht verkennings- en verbindingstoestel. Na de Duitse capitulatie werden onder andere vluchten gemaakt naar Oostzee havens om Nederlandse schepen op te sporen die door de Duitsers in beslag waren genomen. Ook werden Austers uitgezonden naar Ned. Indië. 6 ARVA (artillerie verkenningsafdeling) heeft van 1947 tot de overdracht in 1949 daar dienst gedaan.
De Auster met registratie met RAF registratie MZ236 werd op 11 december 1944 overgedragen aan het Directoraat Nederlandse luchtstrijdkrachten en in dienst gesteld van No.6 Dutch Communication Flight. Squadron code “N” en registratie R-11. Het heeft van 1950 tot 1953 dienst gedaan bij 298 squadron.
Ontwikkeling:
In november 1938 werd de Taylorcraft Aeroplanes Ltd. te Leicester opgericht met het doel om een Amerikaans trweezitssportvliegtuig in licentie te bouwen. Na de bouw van enkele gewijzigde versies werd in de zomer van 1939 een toestel van het type Auster Mk. I aan de Royal Air Force (RAF) aangeboden. Direct na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nam de RAF de al bestaande toestellen in beslag om dienst te doen als verbindingsvliegtuig en artilleriewaarnemingsverkenner. Gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog bewezen de, algemeen als "Auster" bekend staande, toestelletjes hun veelzijdigheid, speciaal op het gebied van artillerie-verkenning (Air Observation Post)
De Auster Mk. III stond oorspronkelijk bekend als de Taylorcraft Model E. Het prototype van deze nieuwe uitvoering maakte op 28 september 1942 de eerste vlucht. De Mk. III was voorzien van een motortype met groter vermogen en een nog beter uitzicht.
De 'Auster' bij de Nederlandse Militaire Luchtvaart:
Op 7 juli 1944 werd de (No. 1316) Dutch Communication Flight opgericht en kreeg de beschikking over twee toestellen, waaronder een Auster Mk. III.
In december 1944 werden de eerste van twintig Austers Mk. III afgeleverd aan het Directoraat Nederlandse Luchtstrijdkrachten om te worden ingedeeld bij het No. 6 (Dutch) Auster Squadron, dat in januari 1945 werd opgericht. De toestellen vlogen toen nog met Britse herkenningstekens, maar met een oranje driehoek op de motorkap. Op 17 juni 1946 werd het squadron uit dienst gesteld. Enkele toestellen werden op de Vlb. Woensdrecht ondergebracht bij de 1e Oefen Artillerie Verkennings Afdeling (1e Oefen ArVA), terwijl de overige Austers werden ingedeeld bij de No. 1 Transport Vliegtuig Afdeling (1 TransVA).
Uit 6 ArVA en de TransVA Auster flight werd op 1 maart 1950 het 298 Squadron gevormd en op Vlb. Soesterberg gestationeerd. In 1954 werd de laatste Auster definitief bij de Koninklijke Luchtmacht uit dienst gesteld.
Op 15 augustus 1946 werd het 6e Artillerie Verkenningssquadron opgericht en werd daarmee de eerste operationele eenheid van de herboren Nederlandse luchtstrijdkrachten van na de Tweede Wereldoorlog. Het werd uitgezonden naar het voormalig Nederlands-Indië ten behoeve van de 1e Divisie ("7 December Divisie") van de Koninklijke Landmacht en nam deel aan de politionele acties. Op 1 maart 1950 werd het squadron officieel opgeheven en werden de nog resterende Austers overgedragen aan de Luchtmacht van de Republiek Indonesië.
Ook bij de Koninklijke Marine hebben Austers gevlogen. In 1947 werden daarmee enkele starts en landingen uitgevoerd op het vliegdek van de eerste Hr.Ms. "Karel Doorman" (ex H.M.S. "Nairana"). Later werden nog enkele Austers toegevoegd aan Vliegtuigsquadron 320 voor de opleiding van waarnemers en telegrafisten. In de loop van 1953 werden alle toestellen uit dienst gesteld.
Bijzonderheden:
Aangezien bij de bevrijding van Nederland op een vrijwel geheel uitgeschakeld net van spoor-, weg- en waterverbindingen moest worden gerekend, werd de Auster Mk. III, die op zeer korte air strips kon starten en landen, als zeer geschikt gezien om alle verbindingen door de lucht te kunnen bewerkstelligen. Voor hulpverlening aan de bevolking in geïnundeerd gebied, voor het transport van direct benodigde medicamenten en voedsel en het vervoer van gezagdragende personen, heeft de Auster in die periode uitnemende diensten kunnen bewijzen.
Eenheden: (No. 1316) Dutch Communication Flight, No. 6 (Dutch) Auster Squadron, 1e Oefen ArVA, 1 TransVA, 6 ArVA, 298 Air Observation Post ingedeeld bij de Groep Lichte Vliegtuigen, VSQ 320
Aantal: 23 Nederland en 38 in Nederlands-Indië
Taken: Verkenning, Opleiding, Communicatie
Het toestel in de collectie van het NMM:
Auster Mk.III.
Constructie nummer: 350
RAF registratie : MZ236
Klu registratie: R-11 later 8A-13
Deze Auster Mk. III kwam in april 1943 in dienst bij de Royal Air Force met serienummer MZ236, "N". Het werd op 11 december 1944 overgedragen aan het Directoraat Nederlandse Luchtstrijdkrachten en in dienst gesteld bij het No. 6 (Dutch) Auster Squadron. Tot na de Tweede Wereldoorlog bleef het vliegen vanaf het Marinevliegkamp Valkenburg en later vanaf de Vlb. Leeuwarden, totdat het op 4 juni 1953 werd ingedeeld bij het 298 Squadron op de Vlb. Deelen. Niet lang daarna werd het uit dienst gesteld.
Op 9 november 1955 ontving het de civiele registratie PH-NGH en begin 1971 werd het toestel afgeschreven, waarna het in de museumcollectie van de Koninklijke Luchtmacht terechtkwam. Op 30 juni 1973, tijdens de luchtvaartshow ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de Klu op de Vlb. Deelen, werd het weer in de oude vertrouwde kleuren als MZ236, "N" aan het publiek getoond.
18-04-1943 In dienst bij 657 squadron
05-09-1943 Naar 661 squadron
09-10-1943 Schade cat. B.
20-10-1943 Te velde gerepareerd door 71 Maintenance unit.
04-12-1943 Ingedeeld bij 652 squadron.
02-03-1944 Naar 401 squadron.
15-06-1944 Naar 83 Group Support unit.
13-07-1944 Voor reparatie naar Taylorcraft fabriek te Rearsby
05-10-1944 Naar 20 Maintenance Unit te Kemble.
11-12-1944 Overgedragen aan het Directoraat Nederlandse luchtstrijdkrachten. In dienst gesteld bij No. 6 Dutch verbindingssquadron. Squadroncode "N". R-11
08-10-1948 Voor grote inspectie naar Fokker/Amsterdam-N.
10-01-1949 Toegewezen aan Marinevliegkamp Valkenburg.
20-12-1949 Voor reparatie naar Fokker/Amsterdam/N.
22-07-1950 Bestemd voor basisvlucht Vliegbasis Leeuwarden.
26-08-1950 Terug naar Valkenburg.
20-05-1952 Voor grote inspectie naar Avio-Diepen/Ypenburg.
04-08-1952 Naar Vliegbasis Leeuwarden.
04-06-1953 Ingedeeld bij 298 squadron met registratie 8A-13.
Datum uitdienststelling niet bekend.
09-11-1955 Ingeschreven met registratie PH-NGH t.n.v. KNVVL te Den Haag.
04-07-1957 Crash te Deelen.
10-12-1958 NV Nationale Luchtvaartschool te Den Haag.
21-09-1960 G.J. veen te Uden.
20-04-1961 K. Keuchen te Schinveld.
02-01-1963 N.V. Nationale Luchtvaartschool te Rotterdam.
09-05-1967 J.F. Schipper e.a.
17-02-1970 Inschrijving doorgehaald.
30-06-1973 Met s/n MZ236 op de Open Dag Klu te Deelen daarna opgeslagen op Gilze-Rijen.
1981 Naar MLM te Kamp van Zeist met reg. R-55 in de kleuren van 6ARVA.
1983 Registratie R-5.
1985 Naar Gilze-Rijen in opslag.
1988 Naar museum Bevrijdende Vleugels te Veghel
2009 Aanwezig H-7 Vliegbasis Soesterberg.