Groep militairen op motoren, tanks en vrachtauto's voor de Prins Bernhardkazerne te Amersfoort
groepsportret
Een panoramafoto van het 1e eskadron Pantserwagens uit 1937De grootformaat panoramafoto (24,5 x 137,7 cm) toont het nagenoeg complete 1e
eskadron pantserwagens, die speciaal daarvoor staan geparkeerd voor het ‘pantserwagengebouw’.
Op 1 april 1936 werd het 1e eskadron pantserwagens opgericht, met als commandant
ritmeester H. Wilbrenninck. Vanaf de Eerste Wereldoorlog maakte de Koninklijke
Landmacht al gebruik van pantserwagens die waren bestemd voor eventuele binnenlandse
woelingen. De eisen voor wat betreft de bewapening, pantsering en mobiliteit
waren toen nog niet zo hoog. Begin jaren dertig had de legerleiding echter behoefte
aan moderne pantserwagens die een verkennende en beveiligende taak konden
vervullen. De vuurkracht, bepantsering en mobiliteit moesten toen aanmerkelijk beter
zijn. Bij oprichting beschikte het 1e eskadron pantserwagens over de pantserwagen
M.36. Het eskadron werd ingedeeld bij de lichte brigade, later de lichte divisie. Dit was
een mobiel en snel verplaatsbaar onderdeel van het veldleger, dat zowel verdedigend
als aanvallend kon optreden. Het 1e eskadron pantserwagens zou in eerste instantie
worden gevestigd op de Isabellakazerne in ’s-Hertogenbosch. Door gebrek aan ruimte
werd gekozen voor een nieuw onderkomen op de Vughterheide. Hier zou uiteindelijk
een pantserwagengarage met verharde oefenbaan en bijbehorende faciliteiten worden
gebouwd. Begin 1939 werd rond het pantserwagengebouw de Frederik Hendrikkazerne
gebouwd, die op 12 april 1939 officieel werd geopend. Naast het 1e eskadron
werd op deze kazerne ook het 2e regiment huzaren motorrijders gelegerd. Op 1 april
1937 werd het pantserwagengebouw te Vught feestelijk in gebruik genomen door
de commandant lichte brigade, kolonel H.F.M. Baron van Voorst tot Voorst. ’s Middags
stelde het eskadron zich voor het gebouw op. Dit was niet het moment waarop de
foto werd gemaakt, aangezien het gebouw voor de feestelijkheden was versierd met
vlaggen. De opname dateert waarschijnlijk van kort daarna, daar op de foto ook huza-
ren motorrijders te zien zijn en het pantserwagengebouw niet meer is versierd.
Vanaf november 1938 bestond het eskadron uit circa 106 manschappen, onderofficieren
en officieren verdeeld over een commandogroep, een geneeskundige groep, een
administratieve groep, 4 pelotons pantserwagens met 3 pantserwagens per peloton, een
korpstrein bestaande uit de gevechtstrein, een keukentrein, een levensmiddelentrein, en
een goederentrein. Deze organisatie zou tot aan de Duitse inval nagenoeg ongewijzigd
blijven. Veel van deze onderdelen bestonden uit motoren met duosit en zijspan. Daarnaast
bestond de gevechtstrein onder andere uit vier Fordson munitieauto’s, een Fordson
herstellingsauto en twee Fordson benzineauto’s. De keukentrein bestond uit een
keukenaanhangwagen met Fordtrekker.1
Laatstgenoemd voertuig is eveneens aanwezig in de collectie van het Legermuseum
en is onlangs gerestaureerd.
A panoramic photograph of the 1st Armoured Car Squadron
This large-format panoramic photograph (24.5 x 137.7 cm) shows the nearly complete
1st Armoured Car Squadron, parked in front of their building. The squadron was established
on 1 April 1936 and equipped with the M.39 armoured car. It was a mobile and flexible
part of the Field Army and could be used in both a defensive and offensive role. After
being stationed at Isabella barracks in Den Bosch, the squadron moved to the new Armoured
Car building in Vught, around which the new Frederik Hendrik barracks were built. The
photograph was made shortly after the official opening of the building, probably on or
shortly after 12 May 1937, because it also shows motorcycle couriers and the building is
no longer decorated. The 1st Squadron consisted of about 106 personnel of all ranks, in a
command troop, a medical troop, an administrative troop, four troops of armoured cars
(3 cars per troop) and a supply chain. Other vehicles used were motorcycles with sidecar,
four Fordson ammunition trucks, a Fordson mobile workshop, two Fordson staff cars and
one Ford tractor-trailer combination with a mobile field kitchen. This last vehicle is part of
the Museum’s collection and has recently been restored.
1 J. Bom, Eskadrons pantserwagens 1936-1940 (Wassenaar 1986) 9, 19, 39, 43, 44
(Armamentaria, vol. 47 (2012/2013), p. 240-241)