Veldartillerie op het Malieveld te Den Haag, april 1940
schilderij
De mobilisatie een inspiratiebron voor kunstenaars. De Haagse kunstschilder Adri Visser (1887-1969) schilderde in de nadagen van de koude winter van 1939/1940 de op het besneeuwde Malieveld te Den Haag het in stelling brengen van veldgeschut 7-veld. Gezien de lichtinval vanuit het zuidoosten vindt het tafereel plaats in de ochtend. De artilleristen uit de nabij gelegen Frederikkazerne oefenden er regelmatig. Het ontluikende groen in de boomkruinen wijst op het vroege voorjaar, waarschijnlijk april, zodat aangenomen mag worden dat Visser de voorstelling vlak voor de inval van het Duitse leger op 10 mei, geschilderde heeft. In de voorstelling is ook een boodschap besloten. Allereerst zijn erd e deigende, donkere wolken. En anders dan de in werkelijkheid schilderde hij niet de toren van de Grote of Sint Jacobskerk, maar verving deze door de markante toren van het Vredespaleis. In dit gebouw is het internationale gerechtshof, het Permanent Hof van Arbitrage (in 1899 opgericht door de Internationale Vredesconferentie van Den Haag) ondergebracht en tot doel heeft tot een vreedzame oplossing te komen van internationale meningsverschillen.De woningen en gebouwen op de achtergrond zijn die aan de Prinsessegracht. De zijstraat, links van de middelste boom, is de Kanonstraat. Het gebouw op de linkerhoek van deze straat is de voorzijde van de voormalige kanongieterij die toen al enkele decennia dienst deed als militaire artillerieschool. Toen in maart 1945 de geallieerden een deel van Den Haag bombardeerden, werden dit gebouw en de panden links daarvan, in de as gelegd. Het gebouw dat er thans staat herinnert in zijn contouren aan het artilleriegebouw en draagt ook die naam.