Model van een ponton schraagwagen Model 1879 en ponton Model 1876, tbv korps pontoniers
model
Ponton schraagwagen, 1880Voor de bewegingsruimte van de landmacht is het kunnen oversteken van rivieren en waterwegen altijd van groot militair belang geweest. Geïmproviseerde bruggen waren daarbij een essentieel hulpmiddel.
Pontonwagen van het Korps Pontonniers (behorend bij de Artillerie). De wagen bestaat uit een vóórstel, een achterstel en een draagraam. De bespanning vereiste vier paarden. De ponton (No. 2) is vervaardigd uit verzinkt plaatijzer, terwijl vóór- en achterstuk gelijkvormig zijn. Met twee pontons kon een vlot gemaakt worden; met meerdere pontons achter elkaar een brug. De planken van de brug werden onder op de wagen vervoerd. De ponton heeft van voren precies dezelfde vorm als van achteren. Daardoor bleven ook in rivieren met getijdewerking bruggen goed op hun plek liggen. Ingevoerd rond 1880, in gebruik tot ± 1930.
De oudste wagen in de collectie van het Legermuseum.
It is essential for the army to be able to cross waterways, especially in the Netherlands with its many riviers. Pontoonwagon. With use of two pontoons a raft could be made, with a row of pontoons a bridge could be made. This is the oldest wagon in the museumcollection.