Portret van een onbekende jager van het 1e bataljon Jagers
portret
De Nederlandse militairen waren door de Belgische Opstand (1830-1839) behoorlijk in aanzien van de bevolking gestegen. Zij moesten immers voor het eerst het in 1815 gevestigde Koninkrijk der Nederlanden, het nieuwe vaderland, verdedigen. Al na tien dagen ‘strijd’ konden zij naar huis terugkeren. Als helden werden ze door de bevolking binnengehaald en overstelpt met lofzangen, lofredes en onderscheidingen. In overleveringen is te lezen dat de soldaten op de terugweg overal door juichende mensen als helden werden onthaald. In het rijk versierde Leiden, bijvoorbeeld, volgde het hoogtepunt met allerlei huldeblijken, lofzangen, toespraken, muziek, de plechtige uitreiking van een zilveren erepenning (ingesteld door de ‘Leidsche Jonkvrouwen’) in de Pieterskerk, een feestdiner en een avondbal als afsluiting. Dit alles ter ere van de teruggekeerde Leidse vrijwillige Jagers.Menig officier en gewone soldaat wilde aan die heroïsche strijd herinnerd worden; het liefst door zijn portret in uniform. Wie het kon betalen liet zich door een kunstschilder op het doek vereeuwigen, zoals deze onbekende jager van het 1e Bataljon Jagers. In 1838 gaf hij aan de nog jonge Rotterdamse schilder Pieter Bliek (1812-1853) de opdracht, die er een goed geslaagd en uniformkundig betrouwbare voorstelling van maakte.
De ontwikkeling van de geromantiseerde naar de realistische verbeelding ging gepaard met een blijvende belangstelling van artistieke zijde voor het legeruniform, die alleen rond het midden van de eeuw een lichte inzinking kende. Uniformvoorstellingen of soldatentypen uit heden en verleden hebben niet alleen artistieke, maar ook militair-historische waarde, omdat er door de vervaardigers doorgaans grondig bronnenonderzoek naar de uniformen werd gedaan. De voorstellingen van historische gebeurtenissen, het dagelijkse militaire leven en portretten, zijn artistieke verbeeldingen waarvan de realiteitswaarde en betrouwbaarheid betrekkelijk zijn. Met de inhoudelijke en documentaire waarde ervan moet voorzichtig worden omgegaan. De beste bronnen van informatie zijn contemporaine voorstellingen.