Luchtfoto van het Fokker F.XXXVI (F.36) PH-AJA "Arend" verkeersvliegtuig tijdens het bezoek aan de "Nationale Luchtvaartdag" van 14 juli 1934 op vliegveld Soesterberg links twee Fokker F.7a/3m van de Luchtvaartafdeling
luchtopname
DE NATIONALE LUCHTVAARTDAG OP 14 JULIEen prachtige demonstratie van de
Nederlandsche militaire vliegers.
Een unicum op het continent.
In het casino van de Luchtvaartafdeeling te
Soesterberg vond een dezer dagen een bespreking
plaats tusschen vertegenwoordigers van de pers
en de organisatoren van de Nationale Luchtvaart
dag, welke op Zaterdag 14 Juli a.s. in Soesterberg
zal plaats vinden ter versterking van de kas van
het Nationaal Luchtvaartfonds. De besprekingen
werden geopend door den voorzitter van het Comité,
den kolonel van den Generalen Staf P. W.
Best, Commandant van de Luchtvaartafdeeling,
die het doel van de groote demonstratie uiteenzette.
Spreker noemde het een voorrecht, dat dit
nationaal streven van zijn L. V. A. tevens
ook mooie vruchten af zou worpen voor de
geoefendheid van het personeel. Daarop gaf
spreker het woord aan den secretaris van het
Comité, Overste Captijn, de bekende leider der
Honswijkers, die een algemeen overzicht gaf van
de voorbereidende werkzaamheden. Het bleek,
dat die werkzaamheden door de voorzitters der
verschillende sub-commissies op schrift waren
gesteld, waardoor het mogelijk was in korten tijd
'n groote hoeveelheid zakelijke kennis op te doen.
Achtereenvolgens werd 't woord verleend aan de
verschillende voorz., om hun eigen onderwerp
te behandelen. De organisatie bleek schitterend
in elkaar te zitten. Achtereenvolgens verkregen
het woord, de heeren f. Marten Kapt. Adm. L.V.A.
V.' E. Hoogenboom en A. K. steup, en van Weerden-Poelman,
Kapiteins-vliegers, J. Th. van Weeren,
Kapt. Waarnemer, en J. v. d. Werff Eerste
Luitenant Vlieger.
Of deze dag zal slagen betwijfelen wij niet. Hoe
de weersgesteldheid ook zijn "tvoge, deze zal geen
afbreuk kunnen doen aan de verrichtingen der
vliegers. Wanneer bij eventueel voorkomende regen
de bezoekers er zich maar op kleeden, zal alles
een normaal verloop kunnen' hebben. Veel
hangt er evenwel van af, of alles zoo goed mogelijk
zal kunnen verloopen, wanneer belangstellenden
zich zoo tijdig mogelijk van kaarten willen
voorzien. Momenteel heeft men gerekend op ongeveer
60.000 toeschouwers. Het staat evenwel
nog te bezien of dat getal niet veel te krap genomen
is. Men wil evenwel niet te veel riskeeren.
Daar dit een gebeurtenis is welke voor de eerste
maal in den lande plaats vindt en nog het bewijs
moet leveren of het publiek evenveel belangstelling
zal toonen als b.v. voor de Groote Races de
T. T. te Assen.
Het eerste programmapunt ls het estafettevliegen
der leerlingen-vliegers die men ook deel
laat nemen aan deze groote show.
De naar de Engelsche benaming genoemde
„Pick-up" oefening bestaat uit het van den
grond ophalen van op papier beschreven mededeelingen,
welke door den waarnemer met behulp
van een stang worden opgevischt van een op het
terrein staande stellage. Hier wordt een goede
vaardigheid geeischt zoowel van den vliegenier
als van den waarnemer.
Ook zulke pick-up-oefeningen zullen gehouden
worden.
Het formatievliegen geschiedt met toestellen
van de jachtafdeeling onder commando van den
commandant Kapitein van Weerden-Poelman
met zijn staf. In het geheel zullen 9 jagers de
lucht ingaan. Ook de nieuwste types zullen hieraan
deelnemen, welke een snelheid kunnen ontwikkelen
van tegen de 400 k.m. per uur.
Wat betreft de radioverbinding met vliegtuigen
een der technisch meest lastige nummers van
het programma wil men het publiek eenigszins
een kijkje laten nemen op welke wijze men in
een vliegtuig contact houdt met den grond en de
verbinding langs radiografischen weg tusschen
twee vliegtuigen tot stand kan brengen.
Ongetwijfeld zal de groote belangstelling van
het publiek ook uitgaan naar luchtacrobatiek,
waaronder luchtgevechten, aanval van een bommeneskader,
parachute-werpen en patrouillevliegen.
Tenslotte eën aanval op gronddoel.
Dit laatste nummer van het programma zal
al de voorgaande overtreffen. Het zal de klap op
de vuurpijl worden zooals kapitein Steup zich
uitdrukte. Zware bombardementsvliegtuigen zullen
eenige tenten op het terrein staande van
den grond wegvagen. Zij zullen het evenwel niet
gemakkelijk krijgen daar zij fel beschoten zullen
worden door de artillerie en met mitrailleurs.
Bovendien zullen de jachtvliegtuigen trachten
den aanval af te slaan.
Limburger Koerier ZATERDAG 16 JUNI 1934. No. 140