Parade van een eskader van 41 vliegtuigen op vliegveld Soesterberg ter gelegeheid van de terugkeer van verkeersvliegers Evert van Dijk en Charles Kingford Smith naar Schiphol met de Fokker F.VIIb Southern Cross op 28 juli 1930. Dit eskader bestond uit 6 groepen vliegtuigen o.l.v. F.A. (Floris Albert) van Heijst.
luchtopname
Dijk, Evert van, verkeersvlieger (Delft 23-5-1893 - Merano (Italië) 6-7-1986). Zoon van Evert van Dijk, metselaar, en Quirina Kock. Gehuwd op 12-5-1923 met Hendrika Johanna Antonia Maria Meddens. Uit dit huwelijk werd 1 dochter geboren.afbeelding van Dijk, Evert vanDe te Delft geboren Evert van Dijk genoot zijn opleiding in Dordrecht, maar ging reeds op zeventienjarige leeftijd naar Nederlands-Indië. Hij klom daar op tot leider van een rubberonderneming op Borneo, repatrieerde echter na de Eerste Wereldoorlog en nam dienst bij de Marine Luchtvaart Dienst. Op 22 december 1921 behaalde hij daar zijn vliegbrevet. Op 1 mei 1925 trad Van Dijk in dienst van de Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij (KLM), wat het begin werd van een van de meest markante vliegerloopbanen uit de geschiedenis van de vooroorlogse Nederlandse luchtvaart. Voorlopig behoorde hij echter nog tot de 'jongere' generatie KLM-vliegers, en het was dan ook als tweede piloot naast W.M.O.A. Beekman als gezagvoerder dat hij op 31 oktober 1929 met de Fokker F.VIIb PH-AEZ vertrok voor zijn eerste vlucht op de Indië-route.
Van Dijks naam werd echter definitief gemaakt toen hij in 1930 als eerste Nederlander over de Atlantische Oceaan vloog. Oceaanvluchten, en vooral die van Europa naar Amerika, tegen de heersende windrichting in, waren in die tijd nog een zeldzaamheid. De Australische lange-afstandvlieger Charles Kingsford Smith, die met de Fokker F.VIIb 'Southern Cross' reeds over de Stille Oceaan was gevlogen, wenste ook deze prestatie op zijn naam te brengen, en aangezien zijn vaste tweede vlieger, C.T.P. Ulm, verhinderd was, koos hij op aanraden van Anthony Fokker Evert van Dijk uit om met hem de tocht te maken.
Te zamen met navigator Patrick Saul en marconist John Stannage vertrokken Kingsford Smith en Van Dijk op 23 juni 1930 kort voor het vallen van de nacht van Portmarnock in Ierland, met als doel non-stop naar New York te vliegen. Sterke tegenwind en slecht weer maakten echter dat de brandstofvoorraad uitgeput raakte tegen de tijd dat zij Newfoundland bereikten, in de nacht van de 24ste. Het was nu ondenkbaar New York zonder tussenlanding te halen, en zo maakte men - na geruime tijd rondcirkelen tot de dag was aangebroken en de grondmist opgetrokken - na 31 uur vliegen een landing te Harbour Grace. Op 26 juni werd uiteindelijk New York bereikt. Zowel in Amerika als na terugkeer in Nederland werd Van Dijk uitvoerig gehuldigd. Het was de tweede keer dat een dergelijke vlucht van Oost naar West geslaagd was.
Bron: http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn4/dijkev
© Huygens ING - Amsterdam. Bronvermelding: H.J. Hazewinkel, 'Dijk, Evert van (1893-1986)', in Biografisch Woordenboek van Nederland. URL:http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn4/dijkev [12-11-2013]