Vliegtuigtype Cierva C-30A autogiro met registratie: G-ACWJ In gebruik: 18 januari 1935 t/m 18 januari 1938 hier op vliegveld Soesterberg - Bezoekende (buitenlandse) vliegtuigen met betrekking tot vliegveld Soesterberg tot 1940
documentaire weergave
Vliegtuigtype: Cierva C-30A autogiro Registratie: G-ACWJIn gebruik: 18 januari 1935 t/m 18 januari 1938
In 1934 besloot de destijds bekende sportvlieger Jacob Mees een autogiro aan te schaffen. In
september werd de machine door Hein Schmidt Crans (chef-instructeur van de Nationale
Luchtvaartschool NLS) en Janus Hoeven (NLS chef-monteur) vanuit Engeland naar vliegveld
Waalhaven bij Rotterdam overgevlogen. Het toestel bleef aanvankelijk met het Engelse kenmerk GACWJ vliegen, en was datzelfde jaar onder meer te zien tijdens een tentoonstelling op het Haagse
Malieveld en in het Olympisch Stadion in Amsterdam. In januari 1935 werd het toestel
ingeschreven als PH-HHH, en het kreeg de naam "Donna Dulcinea" (met de Spaanse afkomst en de
tegen windmolens vechtende Don Quichote in het achterhoofd). Het toestel werd ingeschreven op
naam van Autogiro Import BV, gevestigd aan de Coolsingel 131 in Rotterdam (later in
Hilllegersberg). Eigenaar van het bedrijf was H.J. van der Velden, een handelaar in vliegtuigen die
destijds ook wel voor Koolhoven werkte. De PH-HHH was een welgeziene gast op allerlei
evenementen. Het toestel werd ook gedemonstreerd aan de luchtmacht, maar er werd geen
bestelling geplaatst. Op 8 juli 1936, tijdens een demonstratievlucht voor de luchtmacht op
Soesterberg, kwam de PH-HHH in de problemen toen het in een neerwaartse luchtstroom kwam
vlak na de start. Vlieger Schmidt Crans wist het toestel tussen twee geparkeerde bussen door te
sturen. Gelukkig bleef iedereen ongedeerd, maar de PH-HHH moest terug naar de fabriek voor
reparatie, hetgeen pas in 1937 daadwerkelijk gebeurde. Omdat Autogiro Import inmiddels nog twee
C.30A's naar Nederland had gehaald, bleef de PH-HHH uiteindelijk in Engeland en vond in 1941
het einde in dienst van de Engelse luchtmacht.