Mc Donnell Douglas Phantom II F-4E jachtbommenwerper b/n 67-0275 van het 32ste Tactical Fighter Squadron United States Airforce in Europe
Jachtbommenwerper
De Phantom kwam in 1969 in dienst bij het Amerikaanse 32 Tactical Fighter Squadron op de Vliegbasis Soesterberg. Het toestel was oorspronkelijk ontworpen voor de Amerikaanse marine maar werd daarna ook besteld door de U.S Air Force, de Royal Air Force en de Luftwaffe. Phantoms zijn veelvuldig ingezet tijdens de Vietnam oorlog. Later werden ook toestellen geleverd aan Israël, Iran, Turkije, Egypte, Griekenland en Zuid-Korea.De Phantom van het NMM, de 67-0275 is een bijzonder toestel. Het is een zogenaamde ‘Mig-killer’ uit de Vietnamoorlog. Ter ondersteuning van Operation Linebacker vertrokken 4 Phantoms van de Finch flight op 12 september 1972 vanaf Korat Royal Thai Air Base in Thailand. Twee van de vliegtuigen scoorden tijdens die missie een ‘kill’ op een Noord-Vietnamese Mig. Squadroncommandant Lt-kol. Lyle L. Beckers en weaponsystem officer Elt. Thomas M. Griffin haalden met de 275 een Mig-21 neer met een AIM-9E Sidewinder en het M-61 boordkanon. Op de linker luchtinlaat van de motor is een rode ster geschilderd als symbool voor deze actie.
Nieuw in de collectie van het NMM is F-4E-35-MC 67-0275. In de collectie van het NMM zijn ook de straaljagers opgenomen waarmee het op Soesterberg gestationeerde 32 FIS/32 TFS was uitgerust. Het 32e was op Soesterberg van 1954 tot en met 1993 en vloog achtereenvolgens met de F-86F, F-102A/TF-102A, F-4E, F-15A/B, F-15C/D en tenslotte de F-15A/B MSIP. Als support had het squadron in de periode 1956-67 ook enkele T-33A’s.
Het 32e TFS was uitgerust met de F-4E van 1969 tot en met 1978. Eerst met FY68 en een enkele later afgeleverde FY69-spook. Vanaf de herfst van 1973 ging de helft van de Phantoms naar CASA in Spanje waar ze gemodificeerd werden en voorzien van leading-edge slats, oftewel scharnierbare kleppen aan de voorkant van de vleugel, waarmee de toestellen wendbaarder werden. Ter vervanging kreeg het 32e een mix van nog niet van ‘slats’ voorziene FY68- en 69-Phantoms, waaronder drie kisten die aan Iran uitgeleend waren geweest. In de periode eind 1974/begin 1975 kreeg het 32e ook de met leading edge slats gemodificeerde Phantoms. Gedurende de periode voorjaar-zomer 1976 arriveerden fonkelnieuwe FY74-bakken met diverse nieuwe snufjes waaronder een TISEO, Target Identification Sensor Electro Optical, een TV-camera in de linkervleugelvoorrand. In de herfst van 1978 arriveerde de F-15A/B.
Het Militaire Luchtvaart Museum was al ruim 10 jaar op zoek naar een F-4E. Enige tijd deed het verhaal de ronde dat er een ex-Griekse F-4E naar het Militaire Luchtvaart Museum zou komen. De Amerikanen stelden uiteindelijk een FY67-toestel beschikbaar. Er hebben maar enkele FY67 F-4E’s dienstgedaan in USAFE, waaronder, wonderbaarlijk genoeg, ook dit toestel. Veel van de FY68-Spoken waarmee het 32e in 1969-76 was uitgerust, gingen in 1990-91 naar de Griekse, Turkse en de Zuid-Koreaanse luchtmacht. De FY69-toestellen werden later gemodificeerd tot F-4G. De FY74-serie werd uiteindelijk gemodificeerd tot QE-4E en waren ook niet beschikbaar, Op Davis Monthan staan toch nog enkele 32e toestellen uit de periode 1969-74, de 68-0443 en de 0447. In 1968 waren in Thailand twee wings uitgerust met de F-105. Er gingen dusdanig veel F-105’s verloren dat werd besloten de Chief te concentreren in een wing, de 355th TFW. De 388th TFW op Korat in Thailand kreeg twee squadrons met de F-4E en was de eerste wing in Zuid-Oost Azie met deze versie.
Museum Phantom F-4E-35-MC 67-0275 heeft een rijke historie.
De F-4E-35-MC met lijnnummer 3011 is de 167e gebouwde F-4E. Op 18 mei 1968 vloog het toestel zijn eerste vlucht. 28 augustus 1968 geaccepteerd door de USAF. Er verstreken ruim drie maanden tussen de eerste vlucht en de aflevering aan de USAF. Dit had mogelijk te maken met het fenomeen dat er geen radars beschikbaar waren.
De 275 werd op 28 augustus afgeleverd aan de 33rd TFW op Eglin Air Force Base. Het 33e stoomde in 1967-69 squadrons klaar voor inzet in Zuid-Oost Azie. Eerst een aantal F-4D-squadrons en in 1968-69 vier F-4E-squadrons. Het 40th Tactical Fighter Squadron vertrok in november 1968 naar Korat in Thailand en werd daar het 469th TFS met staartcode ‘JV’. Het 40e werd op Eglin opnieuw uitgerust en bemand. Staartcode was ‘EE’ met een groenwitte staarttip. In mei 1969 ging het 40e weer naar Korat met onder andere de 67-0275. Op Korat ging het 40e op 10 mei 1969 verder als het 34th TFS met ‘JJ’-staartcode. Het 34e vloog op 9 mei 1969 de laatste missie met de F-105 Thunderchief. De Thunderchiefs gingen naar het 355th TFW op Takhli. Op 15 mei werd de eerste missie met de F-4E gevlogen. De squadronkleur van het 34th was zwart en was bij de F-4E aangebracht op de cockpitframes en op de binnenkant van de neuswieldeur met de laatste drie van het serial in wit. Ook fraai was de haaiebek. Het 34th had traditioneel rood als squadronkleur, bij het 388th was rood al de kleur van het in 1967 opgeheven 4215tTFS. Al snel na aankomst werden de Phantoms voorzien van namen en artwork. Een foto, genomen in juli 1969, toont de ‘275’ met op de motor luchtinlaat een witte wolk met de naam ‘Sweetie Pie’. Opvallend is een lichtbruine radar kegel. Deze kunststukken werden in 1970-71 verwijderd. Met het toestel werd op 12 september 1972 een Noord-Vietnamese MiG-21 neergeschoten met een AIM-9E Sidewinder door een 35th TES-bemanning, Lt. Col. Lyle Beckers en 1 Lt. Thomas M. Griffen. Het 35th TFS was een F-4D squadron gestationeerd op Kunsan AB, in Zuid-Korea. In 1972 werden de aircrews van het 35e verdeeld over de squadrons in Thailand. Een tweede kilI werd gescoord op 8 oktober 1972. In 1973-78 had het toestel twee MiG-kills op de splitter, een foutje? Want later werd de 8 oktober MiG-kill toegewezen aan een andere 34th TFS Spook F-4E 69-0276, deze kist was op 12 oktober zelf de sigaar toen het toestel werd neergeschoten. Medio 1974 ontving het 34e de F-4D en gingen de F-4E’s naar de 3rd TFW, 36th TFS op Osan AB, Zuid-Korea. De 67-0275 ging op 23juni 1974 naar het 36e. Het 3rd TFW was met twee squadrons het 35th en 8Oth TFS met de F-4D gestationeerd op Kunsan AB. Het 36th TFS ging op 16 september 1974 naar de 8th TFW die de plaats innam van het 3e. In 1974 werd de ‘275’ gezien als ‘UK’ rood de squadron code en tipkleur van het 36th.
Op 30 september 1974 werd op Osan de 5lst Composite Wing geactiveerd met onder andere het 36th TFS, gezien als ‘OS’ rood in juli 1975. In de periode 30 december 1974-24 mei 1975 was de ‘275’ bij Air Asia in Taiwan, alwaar de kist gemodificeerd werd en voorzien van leading edge slats. Op 11 augustus 1977 ging het toestel naar de 3rd TFW op Clark AB, Filippijnen, daar waargenomen als ‘PN’ rood van het 9Oth TFS in december 1978 met twee MiG-kills op de splitterplaat voor de motorluchtinlaat. Daarna ging de kist naar het 3rd TFS ‘PN’ blauw, gezien in januari1981. In september 1981, samen met de 67-0387, vertrok het toestel naar de 5Oth TFW, Hahn AB, Duitsland. De twee kisten werden geruild voor twee FY74-USAFE-toestellen met satellietnavigatie. Gezien als ‘HR’ rood in november 1981. Het 50e werd uitgerust met de F-16 en de ‘275’ werd gezien zonder markings op 9 april 1982.
Het toestel vertrok in april 1982 en ging weer terug naar de 3rd TFW, gezien als ‘PN’ blauw in juni1982. Daarna vertrok de kist naar de USA en kwam op de sterkte van de 4th TFW, 337th TFS Seymour Johnson AFB, in het groen-grijze ‘European One’ schema, ‘SJ’ rood in september 1984 en als ‘SJ’ zonder tipkleur in april 1985, daarna naar de 37th TFW George AFB (op de sterkte in januari 1986), als ‘WW’ blauw (562nd TFS) in augustus 1986, ‘WW’ rood (563rd TFS) in oktober/november 1986. ‘Hill’-grijs (F-1 6-schema) ‘WW’ rood in mei 1987. Vervolgens naar de 35th TFW ‘GA’ zilver (2Oth TFTS: het Duitse trainingssquadron), ‘GA’ zwart (2lst TFTS) november 1988- april 1989.Op 25 september 1989 werd de kist uiteindelijk overgebracht naar het AMARC op Davis-Monthan AFB, met als parkeercode FP31 0 (310e F-4).
Deze McDonnell Douglas F-4E Phantom II heeft dan wel niet bij het 32nd TFS op Soesterberg gevlogen, het toestel heeft wel een rijke geschiedenis. De “0275” heeft in een oorlogssituatie missies gevlogen en is daarbij ook succesvol geweest. Het toestel vloog toen met een “JJ” staartcode bij het 34rd TFS. Tijdens de Vietnamoorlog was deze kist uitgeleend aan het 469th TFS werd het weer gevlogen door vliegers van het 35th TFS. Er werd tijdens deze oorlogssituatie veelvuldig gemengd, gemixt en gewisseld met units en personeel binnen de luchtmacht.
Op 12 september 1972 vloog de “0275” met piloot Lt. Col. Lyle L. Beckers en WSO (Weapon Systems Officer) 1Lt Thomas M. Griffin (beiden van het 35th TFS) een missie in de Vietnamoorlog waarbij een Noord-Vietnamese MiG-21 werd neergehaald. Daarbij werd gebruik gemaakt van de AIM-9 lucht-lucht raket en het M.61 boordkanon. Om deze actie te herinneren is aan de linkerzijde op de luchtinlaat nog een rode ster te zien. Dit als bewijs voor de MiG-kill. Ook na het bezoek aan de spuiterij op Lelystad is deze rode ster weer op het toestel aangebracht.
Het NMM heeft tevens van het 32ste squadron de volgende toestellen in haar collectie:
* F-86F 52-5180 in 1981, ex-Portugese luchtmacht 5307 en daarvoor USAFE bij de 21 St FBW op Chambley-Busseires in Frankrijk, geschilderd als 25385/ FU-385 (52-5385) een 32e Sabre.
*F102A 56-1052 sinds 1996, ex Griekse luchtmacht. Deze is afkomstig van Elefsis, waar het toestel samen met andere Daggers in een decoy lijn stond. Geschilderd als de 61 032/ FC-032 (56-1032), de 32 FIS commanderbak.
* F-100D 54-2265, in de kleuren van de F-100C 41871/FW-871. Deze Super Sabre ging na een korte USAFE-carrière in 1958 naar de Franse Lucht macht. Daarna werd het toestel, dat Amerikaans eigendom was, teruggegeven aan de USAF. Het arriveerde op 30 maart 1976 vliegend op de voormalige 20th TFW-F-100-basis RAF Wethersfield. En werd het een poortwachter, geschilderd als de 63000/ EW-000, de fameuze ‘Triple Zilch’ de commanderkist van het 20e. In januari 1988 werd de kist van de poort verwijderd, en ging via RAF Bentwaters naar Kamp Zeist.
* F-15A 74-0083, dit toestel arriveerde op 1 juni 1992 vliegend op Soesterberg en is een ex-Hawaii ANG. Geschilderd als
F-15A MSIP 77-0132 CR’ ‘32FG’
Benaming: McDonnell F-4 E Phantom II
Type: Jachtbommenwerper
Spanwijdte: 11,7 m
Lengte: 17,75 m
Leeggewicht: 12926 kg
Maximum gewicht 26000 kg
Maximum snelheid: 2550 km/u op 14500 m
Vliegbereik: 1750 km
Bewapening: 4 tot 6 lucht-luchtprojectielen van het type Sparrow III, Bullpup of Shrike en 1 Vulcan M-61 20 mm kanon
Bemanning: 2 (vlieger en radaroperateur)
Motoren: 2 General Electric J-79-GE-8 straalmotoren, Stuwdruk 4950 kg, met naverbrander 7710 kg